بیست و نهمین کرسی از کرسیهای نقد، نظریهپردازی و آزاداندیشی با حضور و ارائه حججاسلام آقایان محسن شهلیبر و عبدالوهاب سینایی با موضوع «آشنایی با دیدگاه اهلسنت جنوب شرق نسبت به مسائل فرهنگی کشور» در روز شنبه بیست و پنجم دیماه ۱۴۰۰ در پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار گردید. این کرسی با حضور ریاست محترم و پژوهشگران ارجمند پژوهشگاه بهصورت حضوری (با رعایت پروتکلهای بهداشتی) برگزار گردید.
جناب آقای عبدالوهاب سینایی در ارائه خود بیان داشت که فرهنگ اسلام مقبول همه ایرانیان است و اسلام کاملکننده فرهنگ بومی ایرانیان است. وی کار فرهنگی را از لوازم هر جامعه دانست و ادامه داد که فرهنگ غربی علیه فرهنگ اسلامی تهاجم شدیدی دارد؛ لذا ما هم باید در مقابله با فرهنگ متهاجم در ترویج فرهنگ خود و فرهنگ وحدت فعال باشیم.
وی در ادامه، پایه اصلی وفاق و وحدت را مقبولیت پیامبر اکرم در نزد فریقین دانست و در بیان مشکلات فرهنگی جنوب شرق عواملی مثل عدم آگاهی و سطح سواد پایین و مشکلات اقتصادی و عدم کار فرهنگی و رشد ترک تحصیل بهخاطر مشکلات اقتصادی را بهعنوان عوامل اصلی برشمرد و از سویی دیگر جذب بالای جوانان در مدارس مذهبی اهلسنت و نفوذ برخی تفکرات غیر هماهنگ با نظام اسلامی در آنها را از عوامل واگرایی اجتماعی دانست و تعاملات اکثری مردم استان با بلوچهای افغانستان و پاکستان و وجود و ایجاد وابستگیهای خانوادگی را مزید بر علت دانست.
ایشان در ادامه گفتند سنیها اگر اهلسنت واقعی باشند امور مشترک زیادی با شیعه دارند شیعه را کافر نمیدانند و حتی توسل به امام رضا(ع) را قبول دارند، ولی ائمه را معصوم نمیدانند. گرچه امکانات امروز شهرهای مختلف قابلمقایسه با دوره شاه نیست و الحمدلله بهمراتب بهتر است، ولی در کل کشور استانهای مرکزی رشد بیشتری دارند و فقر و عدم رسیدگی اختصاص به شهرهای اهلسنت ندارد در جاهای مختلف مثل بندرعباس و ایلام هم شهرهایی هستند که با اینکه شیعه هستند، ضعیف هستند.
ایشان به برخی اقدامات دشمنان اشاره کرده و گفت که بحث اصلی این است که غربیها دنبال ایجاد اختلاف هستند و در این میان اسلام متضرر میشود باید حواسمان جمع باشد. وهابیت هم بهشدت دارد، کار میکند باید ما هم فعال باشیم. ایشان علاوه بر این موارد به خطر جداییطلبان اشاره کرد و گفت جداییطلبان هم فعالیت زیادی دارند و بر پایه قومیتگرایی افراطی و ایجاد بلوچستان متحد با افغانستان و خصوصاً پاکستان فعال هستند.
ایشان تصریح نمود که ما با اهلسنت واقعی مشکلی نداریم با تفکرات وهابی و سلفی مشکل داریم. ایشان با انتقاد از برخی مسئولین محلی گفت که برخی از مسئولین از بزرگراه وحدت یکطرفه میروند و هرکس علیه افراط آنان تذکر بدهد علم وحدت را بر سرش میکوبند، ولی خودشان الزامات و جوانب وحدت را رعایت نمیکنند.
ایشان در پایان گفت که مخالفتهای مردم معلول جهل آنان است باید با مردم بنشینیم و تبیین کنیم و به شبهاتشان جواب بدهیم. علمای اهلسنت هم با اینکه جامعیت دین را قبول دارند، ولی در علومانسانی اسلامی کار عمدهای انجام نمیدهند و بیشتر بر قرآن و احادیث تمرکز دارند و بیشتر ظاهر روایات را میخوانند.
جناب آقای شهلیبر نیز بیان داشتند که در نگاه تعدادی از علمای اهلسنت تلویزیون حرام است و شبکههای ماهوارهای بیشتر مورد اقبال مردم است چراکه با تبلیغ مسمومی که شده است صداوسیما را قبول ندارند و برخی از علما هم فقط حفظ ظاهر میکنند و گرایشهای سلفی بسیار زیاد است. ایشان گفت که برخی مولویها عضویت در سپاه یا نیروی قدس را صحیح نمیدانند و اجازه همراهی برای دفاع از حرم را نمیدهند.
ایشان ادامه داد که حساسیت برخی عوام اهلسنت نسبت به شیعیان زیاد است و گاهی هم ابراز میشود. مبلغین شیعه جدی نیستند، ولی مبلغین اهلسنت همه سختیهای تبلیغ را قبول میکنند و حتی برای تعداد کمی از مردم وقت و هزینه میگذارند و این تبلیغ مذهب خودشان و قوت قلب مردم در گرایش به آنها است. برخی علمای اهلسنت عقاید واقعی خودشان را ابراز میکنند، ولی برخی در بیان خود دچار خودسانسوری میشوند درحالیکه جایی ندارد.
در پایان جلسه هم پژوهشگران محترم سؤالاتی از ارائهکنندگان گرامی مطرح نمودند.
تحلیل دبیر علمی کرسی «آشنایی با دیدگاه اهلسنت جنوب شرق نسبت به مسائل فرهنگی کشور» این است که متأسفانه حضور میدانی مجمع جهانی تقریب در جنوب کشور بسیار ضعیف بوده و نگاه کلان تقریبی در متصدیان امور فرهنگی و مذهبی نهادینه نشده تا این گفتمان به درون جامعه تزریق شود لذا لازم است در مسیر تحقق گفتمان تقریب و وحدت اقداماتی انجام شود.
ارسال نظر