وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
ارتباط خوبی با رایزنان کشورهای منطقه داریم/ فلسطین محور اصلی گفتمان ما در تقریب است
۱۴۰۲/۰۷/۱۶ ۱۲:۳۳ 379
دبیرکل مجمع تقریب در اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه:

ارتباط خوبی با رایزنان کشورهای منطقه داریم/ فلسطین محور اصلی گفتمان ما در تقریب است

دبیرکل مجمع تقریب با تاکید بر اینکه فلسطین محور اصلی گفتمان ما در تقریب است، اظهار داشت: امروز حتی عربستان و امارات هم از رویدادهای اخیر فلسطین حمایت کردند.


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب در اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با شعار《دیپلماسی فرهنگی، فرصتهای منطقه‌ای و ظرفیت‌های استانی》در حال برگزاری است، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این اجلاس، اظهار داشت: ما ارتباط خوبی با رایزنان کشورهای منطقه داریم و قرار است برنامه هایی را با هم داشته باشیم. 

وی به ذکر پیشینه‌‌ای از چند سال اخیر کنفرانس وحدت و مشکلات مربوط به آن از جمله مشکلات مربوط به استان‌ها اشاره کرد و گفت: دیپلماسی عمومی صرفا با کنفرانس وحدت تهران قابلیت پیگیری نداشت،به همین جهت چند طرح نوآورانه در مجمع شکل گرفت که یکی از آنها کنفرانس‌های منطقه ای بود که تا کنون در استان‌های گلستان، کردستان و آذربایجان غربی با حضور صدها میهمان داخلی و خارجی برگزار شد و تاثیر گسترده ای در منطقه و کشور داشت. 

دکتر شهریاری ‌افزود: گام بعدی مجمع تقریب، توجه به ظرفیت دانشگاهی در داخل کشور در خدمت به نظام است. این هدف‌گذاری با کنفرانس کرامت انجام شد و برگزاری اولین دوره آن با عنوان«حمایت از خانواده» در حال پیگیری است‌ و در قالب نشست‌های چند نفره امت همدل در این زمینه، ظرفیت‌ها را شناسایی کرده ایم. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب تاکید کرد: ما در سفارت‌ها،عضو علمی داریم و از سفرا می‌خواهیم برای معرفی افراد، فعال شوند. 

وی با بیان اینکه ما در مجمع تقریب یک دوره کنفرانس مناره برگزار و از اصحاب رسانه برای حضور در آن دعوت کردیم، اظهار کرد:در همین راستا با توجه به مساله قرآن سوزی می‌توانیم رسانه های جهان اسلام را پیرامون این موضوع به فعالیت بگیریم و کنفرانسی با موضوع «قرآن» برگزار کنیم. 

دبیرکل مجمع تقریب خاطر نشان کرد: ما دیپلماسی منطقه ای را در قالب کنفرانس‌های منطقه‌ای داخل و خارج،دیپلماسی دانشگاه را در قالب کنفرانس کرامت و دیپلماسی رسانه را در قالب کنفرانس مناره دنبال کرده‌ایم.

دکتر شهریاری ادامه داد: همه این کنفرانس‌ها، مکمل کنفرانس وحدت بود و بنابراین سطح کیفی و کمی کنفرانس وحدت تهران را تغییر و تنها از وزرای دینی و مفتیان اعظم برای حضور در کنفرانس تهران دعوت کردیم.

وی همچنین از برگزاری دیگر کنفرانس‌های منطقه‌ای از جمله در چابهار خبر داد و گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایط سخت و محصوری به سر می برد تمام میهمانانی که برای کنفرانس وحدت آمده بودند از پیشرفت‌های ایران  تعجب می‌کردند و آنها از تغییر در کنفرانس وحدت هم صحبت کردند که این مایه نوید بود. 

وی تأکید کرد: روی قرآن باید کار کنیم.همچین یادآور می‌شویم که روابط سیاسی ما با عربستان بسیار در گفتمان سازی منطقه مؤثر بوده است و باید بیشتر به آن بپردازیم. 

دکتر شهریاری در بخشی از سخنان خود گفت: در کنفرانس وحدت، چهار نفر اعضای طالبان را هم میزبانی کردیم و نظر خود را در مورد افغانستان به سمع و نظر آنها رساندیم. 

وی ادامه داد: امارت اسلامی افغانستان برای ما یک فرصت است؛ چرا که طرف گفت‌وگوی ما در افغانستان مشخص شده است. 

دبیرکل مجمع تقریب همچنین خاطر نشان کرد: همپیمانی روسیه و چین فرصتی خوب و نوید بخش برای توسعه فرهنگی و اقتصادی کشورهای منطقه است. 

وی تاکید کرد: فلسطین محور اصلی گفتمان ما در زمینه تقریب است.امروز عربستان و امارات هم از رویدادهای اخیر فلسطین حمایت کردند. ما گفتمان وحدت را در کنار تحکیم مقاومت به کار می‌بریم و بر استفاده از ظرفیت های شبه قاره نیز تاکید داریم. 

 در ادامه سخنان دکتر شهریاری برخی از رایزنان فرهنگی حاضر در جلسه انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کردند و دبیرکل مجمع تقریب به ایشان پاسخ داد.

ارسال نظر