وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
از بین رفتن اخوت اسلامی، نقطه آغازین بحران های جهان اسلام است
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ ۰۹:۱۹ 1417
امام جمعه روانسر:

از بین رفتن اخوت اسلامی، نقطه آغازین بحران های جهان اسلام است

ماموستا محمدی تاکید کرد: از هم پاشیدن اخوت اسلامی، نقطه آغازین تمام بحران ها شد که امروز دامنگیر امت اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ماموستا سید محمد محمدی، امام جمعه شهرستان روانسر، در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در سخنانی در رابطه با اخوت اسلامی و مقابله با تکفیر، گفت: اخوت اسلامی یکی از ارمغان های برجسته دین مقدس اسلام است. بر اساس این اصل استوار، تمامی اعضای پیکره بزرگ امت اسلامی به رغم تنوع قومی، منطقه ای و نژادی در زیر یک چتر قرار می گیرند.

وی افزود: خداوند متعال در آیه 10 سوره حجرات می فرماید: «إنما المؤمنون إخوة» مؤمنان برادر همدیگر هستند. بر اساس این اصل، حلقه وصل امت اسلامی، ایمان است. با نیروی ایمان، درخت اخوت اسلامی سرسبز و بالنده است. خداوند متعال در آیه 130 سوره آل عمران، مسلمانان را به رعایت اخوت اسلامی و پرهیز از اختلاف دستور داده و می فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» یعنی همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید.

ماموستا محمدی ادامه داد: اصل اخوت اسلامی، تمامی عوامل برتری جویی از قبیل رنگ، نژاد، منطقه و سایر عوامل مطرح را از بین می برد. آیه 13 سوره حجرات تصریح کرده است که «إن أکرمکم عند الله أتقاکم» تقوا، تنها عامل برتری انسان نزد الله متعال است.

وی افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روزهای آغازین دعوت اسلامی، اصل برابری و برادری را در میان مسلمانان به اجرا گذاشت. آنگاه که به مدینه منوره هجرت فرمود، پیمان برادری را در میان مهاجرین و انصار برقرار کرد. در نتیجه این پیمان اخوت، زیباترین صحنه های ایثار و فداکاری در تاریخ بشریت رقم خورد.

محمدی به فرموده پیامبر (ص) در حجة الوداع اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه حجة الوداع در جمع صدها نفر از مسلمانان که از مناطق مختلف جزیره العرب به منظور شرکت در مراسم حج در مکه مکرمه گرد آمده بودند، فرمودند: ای مردم براستی پروردگار شما یکی است و همه شما از یک پدر هستید و هیچ غیر عربی بر عرب و هیچ عرب بر غیر عرب و هیچ انسان سرخ پوستی بر سیاه پوستی و هیچ انسان سیاه پوستی بر سرخ پوست برتری ندارد مگر به تقوا. لذا از منظر شریعت مقدس اسلام، اخوت و برادری یکی از اصول پایه های جامعه اسلامی است. در واقع بدون اخوت، تحقق جامعه اسلامی منسجم ناممکن است. ازین جهت مبارزه با تعصبات قومی، نژادی و زبانی یکی از وظایف مهمی است که اسلام بر دوش پیروان خود نهاده است.

وی ادامه داد: تمام دستاوردهای مسلمانان، حاصل از اخوت و برادری است که در طول تاریخ اسلام در میان مسلمانان برقرار بوده است. از هم پاشیدن اخوت اسلامی، نقطه آغازین تمام بحران ها شد که امروز دامنگیر امت اسلامی است. خداوند در قرآن کریم، ضمن دستور مسلمانان به تمسک جستن به وحدت و اخوت اسلامی، پرده از عواقب دردناک تفرقه و اختلاف برداشته و می فرماید: «وأطیعوا الله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا فتذهب ریحکم و اصبروا إن الله مع الصابرین» (و اطاعت کنید الله و پیامبرش را و در میانتان اختلاف نکنید که در نتیجه ضعیف و سست می شوید و توان و نیروی شما از بین می رود و صبر پیشه کنید زیرا خداوند با کمک و نصرتش همراه شکیبایان است.)

ماموستا محمدی تصریح کرد: تکفیری ها نه تنها مذاهب اربعه اهل سنت را هم از جهت فقهی و هم از جهت کلامی تکفیر می کنند، بلکه رؤسای هر چهار مذهب و نیز امام اشعری را تکفیر کرده اند و به ابوحنیفه لقب کافر زندیق داده اند. کتب مذاهب اربعه را کتب شرک و ضلال می دانند. این بدین معناست که آن ها کافه امت و علمای آن را تکفیر کرده و به تعبیر دیگر، قائل به تکفیر عام هستند. در حالی که همه آن ها قائل به تبعیت از قرآن و سنت نبوی و سلف صالحند.

وی افزود: بر مبنای تفکر تکفیری ها نویسندگان صحاح سته، رؤسای مذاهب اربعه در کلام، تفسیر روایت و دیگر مذاهب، محکوم به کفر و واجب القتل می شوند؛ در حالی که تکفیر اهل نماز و اهل شهادتین هم مخالف قرآن است و هم مخالف عقل. از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: «کفوا عن أهل لا إله إلا الله لا تکفروهم بذنب فمن أکفر أهل لا إله إلا الله فهو إلی الکفر أقرب» یعنی: دست از لا إله إلا الله گویان بردارید. آن ها را به خاطر گناه به کفر متهم نکنید. هر کس گوینده لا إله إلا الله را به کفر متهم کند، خود به کفر نزدیک تر است. همچنین فرمود: «من رمی مؤمنا بالکفر فهو کقتله» یعنی: هر کس مؤمنی را به کفر، تکفیر کند،  مانند این است که او را کشته است.

این عالم اهل سنت در پایان به حدیثی از رسول خدا (ص) اشاره کرد و گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «بیننا و بینهم الصلاه» یعنی اگر کسی اهل نماز بود او از من است و کشتن او جایز نیست.

ارسال نظر