وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
۱۴۰۲/۰۷/۰۱ ۰۸:۱۳ 412
در بیست و دومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" مطرح شد:

اسرائیل یک موجودیت کوچک با توانایی بسیار محدود است/ نژاد پرستی به صورت سیستماتیک در ساختار رژیم صهیونیستی وجود دارد

در بیست و دومین جلسه از سلسله نشست های امت همدل عنوان شد: اسرائیل یک موجودیت کوچک با توانایی بسیار محدود است و اگر این رژیم غاصب رابطه ویژه با آمریکا نداشت، همین موجودیت را هم نداشت.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بیست و دومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" به منظور نقد و بررسی الگوی مفهومی امت واحده اسلامی با عنوان "فلسطین در دایره تبیین" با حضور اساتید و صاحب نظران برگزار شد.

 علیرضا عرب، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ابتدای این نشست اظهار داشت: ما همواره شاهد این مسئله هستیم که آمریکا از رژیم غاصب اسرائیل حمایت همه جانبه دارد. بنابراین اگر هویت لیبرال دموکرات در اسرائیل تضعیف شود اتحاد استراتژیکشان هم دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: در مجامع بین المللی و سازمان بین الملل می بینیم وقتی منافعی برای فلسطین ایراد می‌شود از سوی آمریکا وتو می‌شود اما در مقابل کمک های تسلیحاتی فراوانی در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد. در واقع لابی قدرتمند یهود آمریکا است.

عرب تصریح کرد: امروز جهان به سمت دو قطبی شدن درحال پیش روی است و شکاف میان غرب و شرق در حال شکل گیری است و تکیه بر ارزش‌های دموکراتیک برای آمریکا مهم تر شده است.

وی با بیان اینکه اسرائیل یک موجودیت کوچک با توانایی بسیار محدود است، گفت: اگر این رژیم غاصب رابطه ویژه با آمریکا نداشت، همین موجودیت را هم نداشت. این رابطه با رژیم غاصب صهیونیستی او را به یک قدرت در منطقه ایجاد کرده است و در مقابل اگر حمایت های آمریکا از بین برود لطمه جبران ناپذیری به اسرائیل وارد می‌شود.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: اسرائیل با سایر کشورهای غربی رابطه خوبی دارد، امروز دولت بایدن در دو مسئله با نتانیاهو به مشکل خورده است اولین مسئله، اصلاحات قضایی و دومین مسئله شهرک سازی های این رژیم است. کاخ سفید در مورد اصلاحات قضایی، چندین بار به نتانیاهو هشدار داده است و معتقد است که این اصلاحات ارزشهای مشترک میان آمریکا و اسرائیل را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه امروز جامعه اسرائیل دو قطبی شده است و وضعیتی که امروز در آن رخ داده است یک مسئله تاریخی است و طی سالها این دوقطبی شدن به وجود آمده است، گفت: واقعیت اسرائیل با ارزشهای لیبرال دموکراسی دارای تناقض است و این رژیم نمی‌تواند به شیوه اروپاییان ادامه دهد.

عرب تصریح کرد: محور مقاومت امروز دور تا دور اسرائیل را احاطه کرده است و ما شاهد هستیم که در عین این که برخی از کشورهای عربی به عادی سازی با این رژیم منحوس تن داده اند اما بر مقاومت فلسطینیان تاثیری نگذاشته است و با قدرت به مقاومت خود ادامه می‌دهند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: شکاف اجتماعی که در اسرائیل رقم خورده است فرصتی را برای محور مقاومت ایجاد کرده تا بتواند لطمه های چشمگیری به این رژیم غاصب وارد کند. باید گفت مدتی است که دیگر غرب آسیا اولویت آمریکا نیست و آنها تمرکزشان را بر روی کشورهای چین، روسیه و اوکراین گذاشته اند. بنابراین حمایت آمریکا از ارزشهای لیبرال دموکراسی اسرائیل رو به کاهش است و این به نفع محور مقاومت است.

عرب تصریح کرد: در ساختار رژیم صهیونیستی به صورت سیستماتیک و ریشه ای ما بحث نژاد پرستی را شاهد هستیم. در این رژیم میان یهودیان رنگین پوست و سفید پوست هم تفاوت قائل هستند.

در ادامه رحمت ابراهیمی، تحلیلگر و کارشناس ارشد مسائل سیاسی  اظهار داشت: بهترین و با ارزش ترین انتخابی که فلسطینان انجام داده اند مقاومت در برابر اسرائیل است و با این انتخاب خود توانمندتر شده اند. همدلی محور مقاومت و کمک به مردم مظلوم فلسطین نیروی مضاعفی را به آنها تحمیل می‌کند که کنار آنان قرار دارند و به زودی منجر به آزادی این ملت شریف می‌شود. 

وی ادامه داد: نقض تعهدات در غرب بسیاری از مسائل را روشن می‎‌کند در اسرائیل قانون قیمومیت وجود دارد یعنی اسرائیل برای ملت یهود است اما در ظاهر شعارهایی را می‌دهند و عوام فریبی می‌کند و در باطن روش های غلط خود را ادامه می‌دهد.

 تحلیلگر و کارشناس ارشد مسائل سیاسی تصریح کرد: دفاع محور مقاومت از فلسطین باعث می‌شود که آنان دلگرم شوند و بیشتر در مقابل این رژیم غاصب مقابله کنند. ما وظیفه داریم ماهیت اسرائیل را برای غرب روشن کنیم آنان معتقدند که منجی آخر الزمان می ‌آید و یهودیان بر دنیا حاکم می‌شوند و این اعتقاد را دارند که مسیحیان یا باید  یهودی شوند یا از صحنه روزگار حذف شوند. این یک نگاه نژاد پرستانه ای است که یهودیان نسبت به هم کیشان خود دارند.

وی گفت: ما می‌توانیم با کار فرهنگی در امت اسلام به فلسطینیان کمک کنیم و افکار جهانیان را از شر این رژیم غاصب و جنایت هایی که مرتکب شده است، آگاه سازیم. خداوند متعال در آیه ۱۴۱ سوره نسا می‌فرمایند: نباید کافر بر مسلمانان چیره شود اینها وعده الهی است و این نگاه فرهنگی میتواند به ما کمک کند و امید آفرین باشد.

محمد شاهدی، قائم مقام جمعیت دفاع از مردم فلسطین در پایان این نشست به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت و گفت: 75 سال پیش یک رژیم اشغالگری در منطقه ایجاد شد و به دنبال این بود که یک تاریخ جعلی را به خورد جهانیان دهد.

وی افزود: این رژیم راهکارهای فراوانی برای نقض حقوق بشر تنظیم کرده است اما این قوانین شامل کشورهای غربی نمی‌شود. ما مشاهده می‌کنیم که هرجا که رژیم صهیونیستی حضور داشته باشد دفاع مشروط است اما هرجا که فلسطینیان با دشمن مقابله کند، تروریست خوانده می‌شود.


برای مشاهده فیلم کامل نشست به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.taqrib.ir/fa/video/نشست-بیست-و-دوم-با-عنوان-فلسطین-در-دایره-تبیین-4

ارسال نظر