وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
اهانت به مقدسات دیگر مذاهب جایز نیست
۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ۰۸:۰۵ 760
آیت الله العظمى مکارم شیرازی در دیدار با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

اهانت به مقدسات دیگر مذاهب جایز نیست

آیت الله العظمی مکارم شیرازی ضمن تأکید بر لزوم پرهیز از اهانت به مقدسات دیگر مذاهب، اظهار داشتند: از نظر شرعی، اهانت به مقدسات دیگر مذاهب جایز نیست و این قبیل کارها به شدت به وحدت اسلامی خدشه وارد می کند.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدارحجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اقلیتی افراطی هستند که باعث تفرقه و اختلاف می شوند، فرمودند: گفته های متفکران شیعه و اهل سنت باید ملاک و معیار قرار گیرد، نه گفته های عده ای قلیل و افراطی.

ایشان افزودند: یکی از مواردی که سبب کاهش اختلافات و زدودن بدبینی ها می شود، خبررسانی و تبیین درست و صحیح مواضع و اندیشه هاست.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی دعوت از کارشناسان و بزرگان اهل سنت و گفتمان اصولی و صحیح را از دیگر موارد ضروری بر شمرده که باید دبیرخانه مجمع تقریب مذاهب اسلامی بر آن اهتمام داشته باشد.

ایشان ضمن تأکید بر لزوم پرهیز از اهانت به مقدسات دیگر مذاهب اظهار داشتند: از نظر شرعی، اهانت به مقدسات دیگر مذاهب جایز نیست و این قبیل کارها به شدت به وحدت اسلامی خدشه وارد می کند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین دکتر شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تشکر از ارسال پیام معظم له به سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران "وحدت اسلامی" را به عنوان یکی از اصولی ترین پایه های جمهوری اسلامی به دنیا مخابره کردند.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر دشمن  به فرقه گرایی، مذهب گرایی و قوم گرایی دامن زد تا به وحدت ایجاد شده در جوامع اسلامی خدشه وارد کند.
 
دکتر شهریاری با اشاره به ظهور داعش در مناطق اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه با حمایت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رشادت های سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی داعش شکست خورد و امروز در صحنه بین المللی شاهد گرایش کشورهای اسلامی به وحدت اسلامی هستیم.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه به سفر اخیر خود به کشور پاکستان اشاره کرد و افزود: در این سفر بیش از ۴۵ دیدار با علمای شیعه و اهل سنت کشور پاکستان داشتیم که اکثر ملاقات‌ها با علمای اهل سنت بود.
 
وی کشور پاکستان را یکی از کشورهای تاثیرگذار در جهان اسلام دانست و گفت: هرچند توطئه ها و دسیسه های دشمن در کشور پاکستان هراز گاهی باعث ایجاد اختلافات مذهبی می شود اما با تشکیل شورای ملی همبستگی که متشکل از علمای شیعه و اهل سنت در پاکستان است، این گونه تحرکات کاهش یافته است.

دکتر شهریاری افزود: تحرکات اخیر دو کشور ترکیه و سعودی مثبت بوده و نشان از این دارد که سه کشور ایران، ترکیه و عربستان که سه محور اصلی در جهان اسلام هستند به سمت همگرایی پیش می روند و این به نفع جهان اسلام است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به سفرهای خود به عربستان، لبنان و پاکستان تصریح کرد: مراودات با علمای شیعه و اهل سنت در کشورهای منطقه آغاز شده و تاکنون دو گروه از علمای اهل سنت  لبنان و چند گروه از علمای اهل سنت هندوستان را به ایران دعوت کردیم و در ایران با علمای شیعه و سنی ما دیدارهایی را برگزار کردند.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: همانگونه که بزرگان ما در تاریخ اسلام  همچون شیخ صدوق، علامه حلی و مرحوم شهیدین  اشتراکات مدرسی بین شیعه و اهل سنت داشته اند، امروز  با کمک شما و دیگر علمای جهان اسلام بتوانیم بار دیگر گفتمان مدرسی بین شیعه و اهل سنت را آغاز کنیم.

ارسال نظر