وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تبیین سه پروژه اتهامی غرب غارتگر علیه جهان اسلام
۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ۱۲:۱۸ 282
دکتر شهریاری در گفت‌وگوی تلویزیونی مطرح کرد؛

تبیین سه پروژه اتهامی غرب غارتگر علیه جهان اسلام

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سه پروژه اتهامی غرب غارتگر علیه جهان اسلام را اسلام هراسی، شیعه سازی و ایرانی سازی عنوان و بر لزوم مقابله با نقشه های غرب تأکید کرد.  


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پنجشنبه شب (21 مهرماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه یک سیما ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: پیامبر اسلام (ص) با مشی و منش خود الگویی برای تمام جهان بودند و این وجود مبارک راهی برای سعادت و معنا پیدا کردن زندگی انسان ها، به ما ارزانی داشته اند.
 
وی در ادامه با اشاره به نامیدن این هفته از سوی حضرت امام خمینی (ره) به نام هفته وحدت، خاطرنشان کرد: از آن زمان تا کنون این هفته به عنوان هفته وحدت از سوی پیروان تمام مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی و سایر نحله های جهان گرامی داشته می شود.
 
دکتر شهریاری در رابطه با اهمیت کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد: اهمیت این کنفرانس به مفهوم وحدت باز می گردد. وحدت به این معناست که ما از بسیاری از مصائب جهان اسلام به ویژه تفرقه و تنازع در جهان اسلام جلوگیری کنیم.
 
وی به موضوع کنفرانس سی و ششم وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: موضوع کنفرانس امسال «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» است که امسال بیشتر بر راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی برای پیشگیری از جنگ و ترور و تکفیر و توهین به مقدسات مذاهب که جهان اسلام با آن مواجه است، تأکید شده است.
 
وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) مفهومی را به نام «اتحادیه مسلمانان» در تعبیراتشان دارند که این یک ایده و الگوی آرمانی برای همه ما تلقی می شود که بتوانیم به کمک تمامی کشورهای اسلامی اتحادیه کشورهای اسلامی را تشکیل دهیم و با یک فراقانون اساسی که همه کشورهای اسلامی با حفظ قانون اساسی خود می پذیرند، بتوانیم مجلسی را به عنوان مجلس کشورهای اسلامی تأسیس کنیم و در آن قوانین مشترک تصویب شود تا بتوانیم به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.
 
دکتر شهریاری ادامه داد: فاصله ما با این آرمان بزرگ به دو مشکل اساسی باز می گردد؛ اول اینکه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و پشتیبانی لابی صهیونیستی و غرب غارتگر در طول دو قرن اخیر تلاش مضاعفی داشته تا دنیای شرق را تکه تکه کند. مانند شبه قاره هند که تبدیل به هندوستان و پاکستان و بنگلادش و کشمیر شده است. یا اینکه داعش سعی داشت عراق را به سه کشور کُرد، سنی و شیعه تقسیم کند.
 
وی افزود: پروژه تجزیه همچنان ادامه دارد و استکبار طی 200 سال اخیر همچنان آن را دنبال کرده و موفقیت های بسیاری داشته است و هر منطقه ای که آنجا را ترک کرده اند، اختلافات قومی و مذهبی را برجای گذاشته اند تا بعداً بتوانند از آن طریق منافع خود را دنبال کنند.
 
وی مشکل دوم برای دستیابی به وحدت را تفکر لیبرالی و ترویج فرهنگ سکولار و ولنگاری فرهنگی دانست و گفت: استکبار این پروژه را در تمام کشورهای اسلامی دنبال می کند تا بتواند آنها را از درون تهی سازد.
 
شهریاری ادامه داد: دشمنان تلاش می کنند که جوانان را از هویت فرهنگی و ملی خود خالی کنند و با ابزارهای نوین مثل شبکه های اجتماعی، سبک زندگی غربی را ترویج کنند. چنانکه در کشور ما سعی دارند هویت ایرانی و اسلامی را از جوانان ما بگیرند و آنها را تبدیل به عنصری کنند که قلب و روحش در اختیار غرب است تا بتوانند به اهداف خود دست یافته و با تفرقه، شکاف اجتماعی ایجاد کنند.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره تعداد علمای شرکت کننده در کنفرانس وحدت امسال خاطرنشان کرد: علمای جهان اسلام شامل 200 نفر از علمای خارجی و 100 نفر از علمای داخلی از 60 کشور شرکت کرده و به صورت وبیناری و حضوری در این کنفرانس سخنرانی کردند.
 
وی درباره نقش و رسالت علما در شرایط کنونی جامعه اسلامی اظهار کرد: متأسفانه ما امروز شاهدیم که برخی علمای سرسپرده مواجب بگیر دولتمردانی هستند که از استکبار جهانی تبعیت می کنند. ما به دنبال آن هستیم که علمای دارای افکار تقریبی و وحدوی که تعدادشان بسیار بیشتر از سایر علمای ضد وحدت است، با یکدیگر تبادل نظر و گفت‌وگو کنند.
 
شهریاری تأکید کرد: همه این علمای تقریبی و وحدوی یک سخن مشترک دارند، همه عقیده دارند که قرآن دعوت به وحدت کرده و از تفرق و نزاع جلوگیری کرده است. همه این علما بیان می کنند که وحدت یک امر واجب و راهبردی است نه موقتی و تاکتیکی. همه اذعان دارند که اختلافات ما نباید موجب دعوا و نزاع شود. ولی آنچه مهم است این است که مشترکات ما بسیار بیشتر است. همه ما یک خدا داریم، یک قرآن داریم، یک سنت داریم، یک اهل بیت داریم، به سمت یک قبله نماز می خوانیم و ... که همه اینها مبادی بسیار گسترده ای را برای گفت‌وگو درباره مشترکات ایجاد می کند.

دبیرکل مجمع تقریب تأکید کرد: غرب غارتگر سه پروژه اتهامی به جهان اسلام وارد می کند؛ اول اسلام هراسی است که تلاش می کنند دین اسلام را دین خشونت معرفی کنند و این پروژه در بالاترین سقف خود به تولید داعش رسید. داعش هم نقاب دروغینی بر چهره اسلام بود که اسلام را دین خشونت نشان دهند، در صورتی که دین اسلام، دین رحمت است و پیامبر نیز پیامبر رحمت است.
 
وی دومین پروژه اتهامی را شیعه سازی عنوان کرد و گفت: پس از موفقیت ایران در جنگ با صدام و تمایل پیدا کردن عراق به سمت انقلاب اسلامی ایران، این گرایش در پاکستان و افغانستان نیز ایجاد شد اما چون با حمایت ایران بود، اتهام زدند که ایران به دنبال شیعه سازی است که بتوانند بین شیعه و سنی تفرقه ایجاد کنند. درحالی که پروژه شیعه سازی به هیچ وجه در راهبرد جمهوری اسلامی وجود ندارد.
 
وی گفت: سومین پروژه استکبار جهانی  ایرانی سازی است تا همسایگان ما را از ایران بترساند. در حالی که پروژه اصلی آن است که خود آنها می خواهند اموال و دارایی های این کشورها را تصاحب کنند. این سه اتهام را غرب دنبال می کند تا وحدت مسلمانان را از بین ببرد لذا ما باید در تعامل با غرب بسیار هوشیار باشیم و نشان دهیم که شیعه سازی اهل سنت وجود ندارد و ایران داعیه‌ی گرفتن کشورهای دیگر را ندارد.
 
دکتر شهریاری در خصوص تأکید حضرت امام خمینی (ره) بر کلیدواژه «امت» تصریح کرد: نگاه حضرت امام و مقام معظم رهبری یک نگاه جهانی و کلان است که مأخوذ از ادبیات قرآنی است. امت واحده در قرآن بیش از 10 بار تکرار شده که این تکرار نشان می دهد در ادبیات قرآنی و نظام سازی اسلامی بسیار مهم است.
 
وی افزود: اقتضای امت محوری آن است که جهان اسلام را یکپارچه ببینیم. نه به این معنی که کشورها را یکی کنیم، بلکه به این معنی که ملت مسلمان، ملت واحدی هستند که باید از نزاع و درگیری جلوگیری کرده و پشتیبان یکدیگر باشند و برای دردهای مشترک خود راه حل های مشترکی بیابند.
 
شهریاری ادامه داد: به این دلیل که نگاه حضرت امام یک نگاه جهانی بود، لذا ادبیات امت محور طی 40 سال تولید شد و امروز همه افتخار می کنند که یکی از بزرگترین داعیه داران این تفکر، نظام جمهوری اسلامی ایران است.
 
وی تأکید کرد: اولین کاری که ما باید انجام دهیم، این است که از جنگ و درگیری جلوگیری کنیم، دومین کار مقابله با نقشه های دشمن است. دشمن امروز به دنبال تکفیر، ترور، تنازع و درگیری، اهانت به مقدسات است که ما باید با این نقشه ها مقابله کنیم.
 
دکتر شهریاری در پایان به دو پروژه که در کنفرانس سی و ششم وحدت اسلامی کلید خورده است، اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس پروژه «سعید» یعنی شبکه سازی جهان اسلام و پروژه «آی محسن» که پلتفرمی برای توسعه تفکر اسلامی و خدمات رسانی به مسلمانان است، کلید زده شد تا بتوانیم در این زمینه توفیقاتی را به دست آوریم.

ارسال نظر