وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
جامعه بين‌الملل خواهان محاكمه جنايتكاران صهيونيست است
۱۳۹۰/۱۱/۲۱ ۰۳:۳۰ 1799

جامعه بين‌الملل خواهان محاكمه جنايتكاران صهيونيست است

بر ضرورت اجراي حقوق مشروع فلسطين و مهمترين آنها حق ايشان در تعيين سرنوشت و تأسيس كشور مستقل خود بر تمامي سرزمين‌هاي فلسطيني به پايتختي قدس شريف و حق آنان به بازگشت به ديار خود انگشت مي‌گذارد و از جامعه بين‌الملل خواهان محاكمه جنايتكاران صهيونيست و پيگرد آنان به خاطر جنايات ارتكابي و جنايات ضد بشري هستند.

به گزارش خبرگزاري تقريب(تنا)، متن كامل بيانيه به شرح زير است: 

«بسم الله الرحمن الرحیم 
والحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی سید خلقه محمد و آله الطاهرین و صحبه المیامین 
و من تبعهم باحسان الی یوم الدین؛ 
به یاری خداوند متعال و به مناسبت هفته وحدت اسلامی همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم صلی اله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق(ع) "مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی" بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را در فاصله ۱۵ تا ۱۷ ربیع‌الاول ۱۴۳۳ هجری قمری برابر با ۱۹ تا ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۰ هـجری شمسی با حضور صدها تن از شخصیت های علمی از جمهوری اسلامی ایران و دیگر نقاط جهان د رتهران برگزار کرد موضوع این کنفرانس ارزیابی روند بیست ساله مجمع التقریب و نشست بیداری اسلامی بود.
 
کنفرانس را جناب دکتر محمود احمدی نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران با سخنان جامعی افتتاح کرد. به همین مناسبت شرکت‌کنندگان در کنفرانس به حضور مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(دام ظله) رسیدند و از رهنمودهای ارزشمند معظم له بهره‌مند گشتند. شرکت‌کنندگان در کنفرانس در طول سه روز برگزاری آن و طی ۳۰ نشست کاری و با ارائه 125 سخنرانی و مقاله به بحث و بررسی موضوع کنفرانس پرداختند. 

کنفرانس در پایان نشست‌های خود توصیه‌های زیر را صادر کرد: 
نخست؛ شرکت‌کنندگان با توجه به اصول مسلم قرآن کریم و سنت شریف نبوی تأکید داشتند که اسلام گردآورنده تمامی اهل قبله است دلیل آن نیز شهادتینی است که جان و مال و ناموس گوینده را در امان نگه می‌دارد؛ همچنان که معتقدند تقریب مذاهب اسلامی مهمترین راه برای تحقق وحدت اسلامی در همه عرصه‌هاست و پیروان آن دسته از مذاهب اسلامی که به ارکان اسلام و اصول ایمان باور دارند و هیچ کدام از ضروریات دین را منکر نیستند مجموعه امت یگانه اسلامی را تشکیل می‌دهند که برابر و در برابر یکدیگر مسئول‌اند و جملگی در برابر دیگران یک دست و هم‌صدایند و با یکدیگر در جهت تحقق اهداف والای اسلامی همکاری می‌کنند و اختلاف‌های سیاسی هرگز نباید از اختلاف‌های عقیدتی، تاریخی یا فقهی سوء استفاده کند و هرگونه فتنه انگیزی فرقه‌ای یا نژادی جز در خدمت دشمنان امت اسلام و در راستای تحقق نقشه‌های شوم ایشان علیه امت اسلامی و تثبیت اشغالگری‌های نفرت‌انگیز سرزمین‌شان نیست و باید با تمامی وسایل در برابر آن ایستادگی شود. 

دوم؛ شرکت‌کنندگان در کنفرانس تأکید دارند که قرآن کریم و سنت شریف نبوی فضای انسانی ـ تمدنی شکوهمندی را برای امت اسلامی تحقق بخشیدند و عقلانی‌ست و روحیه گفت‌وگوی سازنده و آزادی اجتهاد با رعایت ضوابط شرعی را گسترش دادند و در پی روشنگری ویژگی‌های امت اسلامی و رسالت گران‌سنگ آن برای تمامی جهانیان، نهال برادری و وحدت را غرس کردند و در چنین شرایطی تعدد مذاهب حالتی طبیعی است که تأثیر سازنده خود را در تنوع راه حل‌های مشکلات در پرتو احکام و اصول شریعت اسلامی به جای گذاردند. 

سوم؛ شرکت‌کنندگان تأکید کردند که امت اسلامی با چالش‌های بزرگی روبه‌روست که عقیده، شخصیت، فرهنگ و ارکان وجودی و نقش تاریخی مورد نظر آن را هدف قرار داده و در معرض توطئه‌ای برای متفرق کردن و چند پاره کردن جغرافیایی، زبانی قومی، مذهبی و حتی تاریخی قرار دارد. همچنان که تلاش امت اسلامی در ابعاد مختلف اجتماعی، علمی اقتصادی، نظامی و ... همچنان عقب‌مانده باقی بماند و به منظور دور ساختن آن از اسلام و ایجاد شک و تردید درتوان آن برای رویارویی با مشکلات حیاتی نوپدید و گسترش رفتارهای مادی منحرفانه و اشاعه تقلید و وابستگی به غرب و غرب‌زدگی و با تضعیف آموزش و پرورش اسلامی و ایجاد تردید در توان پیشبرد امت و نفوذ در رسانه‌های اسلامی از طریق گسترش روحیه شکست‌پذیری و وادادگی اخلاقی تا مبادا به ایفای نقش مطلوب خود در ممانعت از فتنه‌انگیزی و روشنگری و بنای شخصیت متعادل اسلامی بپردازد. 

چهارم؛ شرکت کنندگان در کنفرانس برآن‌اند که هواها و گرایش های سیاسی و گسترش حالت‌های تعصب و جهل و نادانی برخی پیروان مذاهب نسبت به حقیقت دیگر مذاهب اوضاع بسامان را در جهت وضع فرقه‌گرایانه‌ای منحرف ساخته که پدیده‌های نو و تکفیر و افراطی‌گرایی و نفرت و تفرقه و انتقال درگیری‌های فکری به صحنه‌های عملی منحرف ساخته و باعث به وجود آمدن پیامدهای منفی خطرناکی بر قدرت و همبستگی امت گشته و راه‌های ضربه زدن دشمنان به عقیده و گرایش‌های اصیل نظری و عملی آن را هموار ساخته است. 

پنجم؛ درجهت تحقق وحدت در میان اهل یک قبله و نزدیک‌سازی پیروان مذاهب اسلامی به یکدیگر، شرکت‌کنندگان در کنفرانس به لزوم احترام هر طرف به طرف دیگر و واگذاری بحث و بررسی مسایل خلافی به علما و کارشناسان مربوطه و عدم اسائه ادب و ناسزاگویی به کسی فرامی‌خوانند. 

همچنان که بر عدم جواز ایراد هرگونه اهانت و یا توهین نسبت به آنچه برای هر کدام از اطراف قابل احترام است به ویژه به عدم جواز اهانت به اهل بیت یا همسران پیامبر یا صحابه و پیشوایان مسلمانان و بی‌حرمتی به اماکن عبادت از جمله مساجد و حسینیه‌ها و زیارتگاه‌ها و هرگونه مکان مقدس فرامی‌خوانند. در این راستا شرکت‌کنندگان در کنفرانس فتوای تاریخی صادره از سوی مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای در خصوص حرمت اهانت به هر کدام از بزرگان مذاهب اسلام و اهانت به همسران پیامبر که با استقبال گسترده علمای امت و محافل دینی و از هر شریف نیز روبه‌رو گردید، ارج می‌نهند. 

ششم؛ شرکت‌کنندگان در کنفرانس برآنند که نیاز مبرمی به برنامه‌ریزی تفصیلی برای تحقق تقریب مذاهب اسلامی در عرصه‌های زیر وجود دارد: 

الف: اعتلای سطح آگاهی مسلمانان در گستره‌های مختلف و به ویژه در گستره درک و فهم اسلام و آموزه‌ها و اهداف آن و درک واقعیت‌های موجود در سطوح مختلف. 

ب: درخواست از کشورهای اسلامی برای پیاده کردن شریعت اسلامی در تمامی عرصه‌های زندگی. 

ج: فعال‌سازی روند آموزش و پرورش همه‌جانبه اقشار مختلف امت براساس آموزه‌های اسلامی. 

د: کوشش برای رسیدن به وحدت موضع علمی امت نسبت به مسایل بزرگ و سرنوشتی و تحقق همبستگی و همدلی میان امت در عرصه‌های گوناگون. 

ه: فعال‌سازی نهادهای مشترک اسلامی از جمله سازمان همکاری اسلامی و سازمان‌های غیردولتی تبلیغی، خیریه‌ای، تربیتی، آموزش و رسانه‌ای.
 
و. بهره‌برداری بهینه از امکانات سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی و توان‌های علمی امت و بسیج آنها در جهت تحقق اهداف بزرگ و رویارویی با چالش‌ها. 

ز. کمک به اقلیت‌های اسلامی در سرتاسر جهان برای پاسداری از هویت و انجام شعائر دینی و فعال‌سازی نقش خود جامعه همزمان با رعایت حقوق غیرمسلمانان در جامعه اسلامی. 

ح. تلاش جدی برای پیاده سازی اعلامیه اسلامی حقوق بشر صادره از سوی سازمان همکاری اسلامی. 

ط. انگشت گذاردن بر نقش خلق‌‍های اسلامی در ساخت آینده خود و مشارکت فعال در خودسازی ترسیم شیوه زندگی.
 
و. داخلی و روند تمدنی انسانی. 

ی. پرورش نسل جدید اسلامی براساس فرهنگ مقاومت و عزت و شکل دهی به بنای آینده‌ای برتر با تاکید بر نقش مهم زنان و جوانان. 

هفتم؛ شرکت‌کنندگان در کنفرانس به ابتکار و خلاقیت در عرصه‌های اندیشه منتهی به تقریب با توجه به موارد زیر فرامی‌خوانند: 

۱. ژرفا بخشیدن به آیین میانه در برداشت و درک شریعت. 

۲. رعایت فقه اولویت، شناخت اهداف و مقاصد شرع و رعایت شرایط متغیر زمانی و مکانی در اتخاذ مواضع شرعی.
 
۳. رعایت اهداف شریعت و ویژگی‌های عمومی اسلام. 

۴. احیای علوم فقه مقایسه‌ای و علم الخلاف. 

۵. اهتمام به روند اجتهاد برگرفته از مجامع فقهی. 

۶. توجه به فقه نظریاتی که با استنباط‌های جزئی، اختلاف دارد. 

۷. اهتمام به ژرف‌نگری در اندیشه تقریب در عرصه مباحث و مطالعات گوناگون و به ویژه فقهی. 

هشتم؛ و در بعد عملی شرکت‌کنندگان در کنفرانس پیشنهادهای زیر را ارائه می‌دهند: 
۱. تعمیم منطق گفت‌وگو میان مسلمانان بر شالوده‌های شرعی 

۲. روشنگری نخبگان و توده‌های مردم نسبت به فرهنگ تقریب و تعمیم روحیه برادری و محبت میان بخش‌های مختلف امت.
 
۳. کوشش مشترک پیوسته در راستای اتخاذ مواضع متحد در تمامی مسائل سرنوشتی از جمله: 
الف. پیاده کردن شریعت اسلامی 
ب. رویارویی با چالش‌های بزرگ. 
ج. مقدم دانستن منافع عمومی بر منافع خصوصی 
۴. تشویق به تأسیس نهادهای وحدت‌و تقریبی در تمامی ابعاد رسانه‌ای و اجتماعی و تربیتی در هر جا. 
۵. تشویق مطالعات و پژوهش تقریبی در دانشگاه‌ها از طریق گشایش بخش دانشگاهی در این تخصص و تشویق رساله‌های دانشگاهی و تحکیم مبادلات تخصصی. 
۶. کنترل روند فتوا بر اساس ضوابطی که مجامع فقهی مقرر داشته‌اند. 
نهم؛ شرکت کنندگان در کنفرانس اعلام می‌کنند که فراخوان به تقریب با تعصب مذهبی یا کوشش در جهت گسترش مذهب معینی در میان پیروان مذاهب دیگر سنخیتی ندارد و هر آنچه در این مورد که این فراخوان خالصانه برای رضای خداوند نیست، گفته می‌شود عاری از صحت و کوششی در راستای ایجاد تردید و کوشش تقریبی و رسالت اسلامی آن است. 

دهم: شرکت‌کنندگان در کنفرانس تمامی خواهران مسلمانانی را که از توان علمی برخوردارند فرامی‌خوانند تا با ارائه دیدگاه‌ها و پژوهش‌های خود در موفقیت دعوت به تقریب مشارکت داشته و نقش روشن و کار آمدی در کنفرانس وحدت اسلامی و گسترش آگاهی‌های تقریبی در میان خانواده‌ها ایفا نمایند. 

یازدهم؛ شرکت‌کنندگان در کنفرانس برآنند که مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی بیست سال فعالیت خود نقش‌های مهمی در جهت تحقق آنچه در بندهای پیشین آن مصوبات آمده با بهره‌گیری از تمامی ابزراهای در اختیار، ایفا کرده است گو اینکه در این میان موانع و کاستی وجود دارد که لازم است برطرف گردند تا کوشش‌های به عمل آمده شتاب بیشتری گرفته و گام‌های بلندتری برای تحقق اهداف مورد نظر برداشته شود. در همین راستا شرکت کنندگان در کنفرانس پیشنهادهای زیر را مطرح می‌کنند: 
۱. کوشش در گسترش و اعتلای مجمع عمومی. 
۲. کوشش در راستای افزایش بودجه مجمع تا سطحی که بتوان نیازهای آنرا برآورده ساخت. 
۳. کوشش در جهت گسترش فعالیت‌های مجمع برای مشارکت هرچه فعال‌تر در روند تعمیق بیداری اسلامی و رهنمونی آن و ممانعت از تحریف از سوی عناصر مشکوک. 
۴. کوشش در راستای ایجاد مراکز منطقه‌ای وابسته به منظور اجرای برنامه‌های تقریبی و رصد کردن تمامی حرکت‌های خصمانه. 
۵. گسترش فعالیت در شبکه اطلاع‌رسانی جهانی (وب) از نظر مخاطبان، زبان و نوع فعالیت. 
۶. گسترش بیشتر در انتشار مجله به زبان‌های مختلف و اعتلای سطح چاپ و تیراژ لازم. 
۷. گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای شنیداری و دیداری و افزایش فعالیت‌های هنری و تولید برنامه‌های متناسب با اصناف و اقشار مختلف جامعه. 
۸. توجه به فرهنگ تقریبی مردمی و تعمیق آن برای رده‌های سنی گوناگون. 
۹. توجه هر چه بیشتر به مناسبت‌های دینی به ویژه حج و حضور فعال در آنها. 
۱۰. کوشش در حضور مؤثر و مقتدر در دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف و تحکیم فزاینده پیوند با اساتید و دانشجویان. 
۱۱. کوشش در جهت گشایش شعبات بیشتر دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران و خارج از ایران. 

دوازدهم؛ کنفرانس، شورای عالی و دبیرخانه مجمع را به مطالعه و بررسی ارزیابی‌ها و توصیه‌های کمیته‌های تشکیل یافته در عرصه‌های بین‌الملل، فرهنگی و مسائل ایران و نیز بررسی پیشنهادی کمیته دائمی مجمع عمومی و اتخاذ هر آنچه برای اجرای این توصیه‌ها و پیشنهادها طی سه سال آینده مورد نیاز است فرامی‌خواند. گزارشی از این روند به نشست آینده مجمع عمومی ارائه گردد. 

سيزدهم؛ شركت‌كنندگان در كنفرانس ياد و نام تمامي كساني كه در جهت گفت‌وگو و تقريب و وحدت كوشش و تلاش كرده‌اند، از شيخ محمود شلتوت تا سيد جمال الدين حسيني و شيخ محمد عبده و ديگر پيشگامان تقريب از جمله امام بروجردي و امام خميني و امام مودودي و امام كفتارو «رحمهم الله» وامام خامنه‌اي «حفظه الله» و ديگران و امام ناپديد سيد موسي صدر را گرامي مي‌دارد. 

چهاردهم؛ شركت‌كنندگان در كنفرانس تمامي انواع تجاوزهاي صهيونيستي عليه ملت صبور، پيگير و حاضر در صحنه فلسطين و بويژه جنايات وحشيانه ارتكابي در غزه قهرمان و مقاوم از جمله كشتار و تبعيد و آواره سازي هزاران نفر و نيز عمليات ويراني مسجدالاقصي و خانه فلسطينيان در شهر قدس و يهودي‌سازي آن را با ايجاد دگرگوني‌هاي دموگرافيك در سرزمين فلسطين را محكوم مي‌كند همچنان كه به جهاد خلق قهرمان فلسطين و مقاومت شجاعانه آن درود مي‌فرستند و كوشش‌هاي مصالحه ميان گروه‌هاي فلسطيني و وحدت بخشيدن به آنها را مورد حمايت قرار مي‌دهند و مجددا بر ضرورت اجراي حقوق مشروع فلسطين و مهمترين آنها حق ايشان در تعيين سرنوشت و تأسيس كشور مستقل خود بر تمامي سرزمين‌هاي فلسطيني به پايتختي قدس شريف و حق آنان به بازگشت به ديار خود انگشت مي‌گذارد و از جامعه بين‌الملل خواهان محاكمه جنايتكاران صهيونيست و پيگرد آنان به خاطر جنايات ارتكابي و جنايات ضد بشري هستند. 

پانزدهم؛ شركت‌كنندگان در كنفرانس اعلام مي‌كنند كه مقاومت از حقوق مشروع ملت‌هاست و اختلاف با "حرابه"اي كه امروزه به عنوان تروريسم از آن ياد مي‌شود و فردي و گروهي و دولتي آن به لحاظ اسلامي و جهاني محكوم است، تفاوت ريشه‌اي دارد. 

شانزدهم؛ شركت‌كنندگان در كنفرانس نسبت به پیروزی‌های شکوهمند خلق‌های اسلامی در سطوح مختلف از جمله تغییر در رژیم‌های دیکتاتوری در تونس، مصر، لیبی و یمن و پیگیری برای احقاق حقوق دیگر خلق‌ها، احساس افتخار می‌کنند همچنان که خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از سرزمین عراق را به مردم عراق شادباش می‌گویند و از ایشان می‌خواهند تا برای بنای کشور خود و وحدت و همبستگی آن دست به دست هم دهند همچنان که به مقاومت اسلامی و ملی در لبنان درود می‌فرستند. 
هفدهم؛ شرکت‌کنندگان در کنفرانس به جهاد ملت ایران و رهبری آن در راه پیاده سازی شریعت خدا در عرصه‌های مختلف زندگی درود می‌فرستند و همه توطئه‌های دشمنان علیه این روند پرشکوه را محکوم می‌سازد. و حمایت خود را از موضع جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد توان هسته‌ای برای اهداف مسالمت‌آمیز اعلام می‌دارند و همه شیوه‌های خصمانه و موذیانه برای ممانعت از بهره‌گیری از حقوق مشروعی که قوانین و مقررات بین‌المللی آنها را تضمین کرده است، محکوم کنند و از تمامی کشورهای جهان اسلام می¬خواهند تا از این تجربه استفاده کنند. 

هجدهم؛ شرکت کنندگان در کنفرانس از جمهوری اسلامی ایران و رهبری آن امام خامنه‌ای (دام ظله العالی) مراتب سپاسگزاری خود را اعلام می‌کنند همچنان که از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بخاطر برگزاری این کنفرانس پرشکوه و میزبانی، تشکر می‌کنند و برگزاری چنین گردهمایی را بسیار پربار و خیر و برکت تلقی می‌کنند. 

وصلی اله علی سیدنا محمدالنبی الامی وعلی آله و صحبه و سلم.

ارسال نظر