وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
جوانان امروز ما نیاز به استدلال عقلایی دارند/ ترویج ارزشهای اسلامی را در دستور کار قرار دهیم
۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ۱۳:۳۰ 804
دبیرکل مجمع تقریب در نشست با امیرعبداللهیان:

جوانان امروز ما نیاز به استدلال عقلایی دارند/ ترویج ارزشهای اسلامی را در دستور کار قرار دهیم

دبیرکل محمع تقریب اظهار داشت: اگر دولتها باهم وارد گفت‌وگو شوند و تعامل بیشتری داشته باشند و در تقابل باهم نباشند، شاهد صلح خواهیم بود و تمدن نوین اسلامی شکل خواهد گرفت.


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جمعه شب، در نشست وزیر امور خارجه با میهمانان سی وششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن قدردانی از میزبانی دکتر امیرعبداللهیان، اظهار داشت:مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بیش از سی سال است با پیشینه ای که در سازمانهای دیگر داشته است،  فعالیتهایی را در زمینه وحدت به انجام رسانده است و امروز سی و ششمین دوره این کنفرانس برگزار می شود.

وی ادامه داد: از زمان تصدی بنده در مسئولیت دبیرکلی مجمع تقریب، امسال اولین سال است که این کنفرانس به صورت حضوری و با سخنرانی بیش از 200 سخنران داخلی و خارجی و از جمله رییس جمهور محترم، برگزار می شود. 

وی تصریح کرد: طی بیست و سال و اندی که در 17 ربیع الاول در خدمت رهبر معظم انقلاب حاضر شدم و فرمایشات ایشان را شنیدم، امسال اولین باری بود که از اول تا آخر سخنان ایشان اختصاص به وحدت داشت و در مورد موضوع دیگری صحبت نکردند و این نشان دهنده اهمیت وحدت از منظر مقام معظم رهبری ‌و‌ نوید بخش این است که مسئولیت بزرگی داریم که نیازمند همکاری همه رهبران دینی و سیاسی در سراسر جهان است.

دبیرکل مجمع تقریب خاطر نشان کرد: عمدتا فعالیت های مادر مجمع تقریب بر‌ عالمان دینی متمرکز بود و  این رویکرد را ادامه می دهیم. با توجه به پیشرفت ابزارهای نوین می توانیم از سخنرانان بیشتری برای کنفرانس وحدت استفاده کنیم، در کنفرانس امسال 14 وبینار داشتیم و در هر وبینار 12نفر سخنرانی کردند؛ به عبارتی بالغ بر 150 فایل سخنرانی داشتیم که این سخنرانی ها به سه زبان از سایت ما پخش شد و باعث شد جاودانه باقی بماند و به صورت مکرر مورد بازدید از سراسر جهان قرار بگیرد. حتی از اسرائیل و آمریکا هم بازدید کننده داریم و در کانون توجه جهانی قرار گرفته ایم.

وی ادامه داد: دومین فعالیت امسال ما ارتباطات گسترده با اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاههای دانشگاه‌های جهان اسلام است؛در همین راستا دکتر سارلی از اساتید اهل سنت به عنوان دستیار ویژه دبیرکل مجمع در امور دانشگاهی برای ارتباطات بیشتر و طراحی کنفرانس جدیدی با حضور دانشگاهیان انتخاب شدند، تا صحنه جدیدی از دیپلماسی نخبگانی را مورد توجه قرار دهیم و گستره فعالیت های خود را از علما و اندیشمندان دینی به دانشگاهیان سرایت دهیم.

دکتر شهریاری گفت: همانطوری که مقام  معظم رهبری فرمودند ما در تقابل با پروژه های دشمنان از جمله تجزیه و تخریب کشورهای اسلامی، پروژه سرزمین سوخته، تقویت ارزشهای لیبرالی و تبدیل اسلام واقعی به اسلام غربی که برای ولنگاری غربی بستر سازی می کند، قرار داریم.آنها با تضعیف نهاد خانواده و ارزشهای اسلامی، دلهای ما را هدف قرار‌ گرفته اند. ما امروز با چنین جهانی مواجه هستیم که با ابزارهای نوین، نهاد خانواده را سست و جوانان ما را به خود مشغول کرده اند.

وی افزود: در فرهنگ لیبرالی، آزادی بالاترین ارزش است و جانشین ایمان به خدا و رسول خدا(ص) و حدود الهی شده است؛ بنابراین ما وظیفه داریم، ترویج ارزشهای اسلامی را در دستور کار قرار دهیم، به خصوص که قلب جوانان هدف قرار گرفته است. 

دبیرکل مجمع تقریب تصریح کرد: ما موضوعاتی در حوزه اجتماعی و فرهنگی … در حال طراحی داریم که به بررسی چالشهای معاصر در بین جوانان می پردازد. جوانان امروز ما نیاز به استدلال عقلایی دارند و باید آنها را با ارزشهای اسلامی بیشتر آشنا و با تهاجم فرهنگی مقابله کنیم. ما در مجمع از ارتباط با دانشگاهها همین هدف را می خواهیم دنبال می‌کنیم و ارزشهای خود را در بین نخبگان دانشگاهی مستند کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: مجمع تقریب، در حال  طراحی پلت‌فرمی است تا بتواند ارتباطات و دیپلماسی عمومی را رقم بزند و در آن مردم را خطاب قرار دهد. امروز مردم در بستر فضای مجازی، ارتباطات خود را گسترش و تعاملات کسب و کار خود را توسعه می‌دهند. ما هم با پلتفرم «آی محسن» می‌خواهیم دیپلماسی عمومی را توسعه دهیم و از این پلتفرم برای معرفی پویش های جدید استفاده کنیم. این پلت‌فرم ظرف 5 سال آینده گسترش پیدا خواهد کرد و دیپلماسی عمومی و نخبگانی را توسعه می دهیم. 

دبیرکل مجمع تقریب تأکید کرد که ما همچنین به دیپلماسی دولتی نیاز داریم؛ اگر دولتها باهم وارد گفت‌وگو شوند و تعامل بیشتری داشته باشند و در تقابل باهم نباشند، شاهد صلح خواهیم بود و تمدن نوین اسلامی شکل خواهد گرفت. تلاشهای گفتمانی با کشورهای اسلامی می توانند زوایای موجود بین ما و در نتیجه آلام جهان اسلام را کاهش دهند.

ارسال نظر