وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
در سوگ معمار «وحدت امت اسلامى»
۱۴۰۱/۰۳/۱۱ ۱۹:۲۰ 1248

در سوگ معمار «وحدت امت اسلامى»

در سوگ معمار «وحدت امت اسلامى»

چهارده خرداد ماه امسال همانند سال‌هاى پيش، فرصتى است دوباره براى يادآورى و مرور مجدد بر انديشه های تقريبی و وحدت ساز معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران. موضوعى كه از ابتدای حرکت سیاسی ایشان در زمانی که هنوز کسی ایشان را به رهبری نمی شناخت آغاز شد و تا واپسين ايام زندگانى پر برکتش مورد اهتمام جدّى ایشان قرار گرفت و جلوه آن با قرائت وصيت نامه الهى ـ سياسى اش در 14 خرداد 1368 تبلوری ديگر يافت. امام خمینی (ره) را به حق می توان معمار وحدت امت اسلامی خطاب کرد و از عمق اندیشه های وحدت آفرین این فقیه بزرگ بهره های فراوان برد.

 برخی از محورهای اندیشه و حرکت های وحدت آفرین حضرت امام خمینی (ره) :

1 - بازگشت به اصول بنيادى مجد و عظمت مسلمانان:

 اسلام به عنوان آخرين شريعت الهى، انسان‌ها را به كمال و سعادت واقعى رهنمون کرده است. مسلمانان در سايه پيروى از شريعت اسلامى در کوتاه مدت، علاوه بر عزّت نفس به عظمت و اقتدارى دست يافتند كه تاريخ بشر ، نمونه برتر ديگرى را برای آن سراغ ندارد. امام خمينى بارها  بر این مجد و عزمت مسلمین که لازمه اش وحدت امت مسلمان است تاکید نموده و لزوم بازگشت مسلمانان به آن دوران طلایی را در سایه اتحاد و همدلی امت واحده گوشزد کرده است. 

2 - اهتمام به برقرارى «امت واحده اسلامى»:

 از منويّات مهم حضرت امام خمینی (ره) تحقق «امت واحد» در سايه اسلام و قرآن بوده است. طرح اعلام آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان «روز جهانى قدس» يكى از انديشه‌ها و حركت‌هاى اصلاح‌گرانه در جهت برقرارى «امت اسلامى» است تا همه مسلمانان در دورترین نقاط دنيا، با اهتمام به آن، خود را در سرنوشت مسلمانان در كشورهاى اسلامى شريك بدانند و از آثار آن بهره‌مند گردند. 

3 - احياى برگزارى حجّ محمدی «صلی الله علیه وآله»:

 یکی از آيين های وحدت بخش اسلامى مراسم حج است. حج تبلور روح وحدت و يكپارچگى امت اسلامى در برابر همه مشركان و دشمنان مسمانان خواهند بود. برگزارى شعائر دينى به صورت خشك و بى‌روح، عقب ماندن از غايات و اهداف تشريع قوانين و مراسم دينى است؛ لذا دشمنان سعى دارند پيام‌ رهايى‌بخش عبادات و تكاليف شرعى در جامعه گسترش نيابد و مسلمانان از آثار آن بهره‌مند نگردند. مصداق بارز اين موضوع، بى‌توجهى به اسرار بلند و آثار سودمند معنوى و مادى مراسم حج براى مسلمانان است. امام خمينی (ره) با احياى مراسم برائت از مشركان در موسم حج، علاوه بر تشويق مسلمانان به وحدت و يك‌دلى، آنان را به مواجهه علیه دشمنان مشترک به مثابه  یک صف واحد و آهنین دعوت کرده است. 

4 - ابتكار اعلام «هفته وحدت»:

 وجود نازنین پيامبر بزرگوار اسلام (صلی اللّه علیه و آله) يكى از محورهاى اساسى وحدت  در بین مسلمین به شمار مى رود. اختلاف نقل مورخان شيعه و سنى در موضوع روز ولادت پيامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله) بهانه‌اى شد براى ابتكاری جديد جهت حركت از نقل تاريخى مورد اختلاف به سوى تحقق وحدت عملى، لذا 12 تا 17 ربيع‌الاول با نام گرفتن «هفته وحدت»، تأكيدى است بر ديدگاه هاى مشترك مسلمانان و پرهيز از هر مسأله‌اى كه موجب نفاق و كينه و تفرقه آنان گردد. امام خمينی(ره) در تبيين اين موضوع با بيانی ساده، مقصود از هفته وحدت را  چنین تبيين كرده است:

«ما نمى‌گوييم كه اهل سنت شيعه شوند يا شيعيان، دست از عقيده شان بردارند. البته اگر هر كسى تحقيق و تفحص كرد و عقيده‌اش هر چه شد، بايد طبق عقيده و تحقيق خودش عمل كند و تكليفش با خداست. حرف ما در هفته وحدت به عنوان پيام وحدت اين است كه مسلمانان با هم متحد شوند و با يكديگر دشمنى نكنند. محور هم كتاب خدا و سنت نبى اكرم(صلی اللّه عیله و آله) و شريعت اسلامى باشد. اين حرف، حرف بدى نيست. اين حرف، حرفى است كه هر عاقل بى غرض و منصفى آن را قبول خواهد كرد». (صحيفه نور، سخنرانى تاريخ 19/7/1368).

موارد ذکر شده تنها نمونه ای بود از عمق اندیشه وحدت ساز این معمار بزرگ انقلاب و اگر نبود تفکر ناب وحدت آفرین این عالم کم نظیر جهان اسلام، شاهد احیای دوباره اسلام سیاسی در جهان و عزت و عظمت مسلمانان منطقه و ضعف قدرتهای جهانی در مقابل مسلمین در سالهای اخیر نبودیم.

ارسال نظر