وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
صوفیان اهل سنت دوستداران واقعی اهل بیت(ع) هستند
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۰:۰۰ 1114
رئیس مشایخ حزب حاکم پاکستان در دیدار با دکتر شهریاری:

صوفیان اهل سنت دوستداران واقعی اهل بیت(ع) هستند

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پیر سید محمد حبیب عرفانی، رئیس بخش مشایخ حزب تحریک انصاف ایالت پنجاب پاکستان، با حضور در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیدار و درباره اهمیت وحدت در بین مذاهب اسلامی شیعه و سنی و مقابله با افکار تکفیری به تبادل نظر پرداخت.
 
پیر سید محمد حبیب عرفانی با اشاره مختصر به تاریخ طریقت چشتیه و اعتقادات آن در شبه قاره هند و پاکستان، گفت: صوفیان اهل سنت که همگی از محمد بن حنفیه پیروی می کنند نقش مهمی در ترویج اسلام از طریق تبلیغ و سفر به مناطق مختلف شبه قاره هند داشتند و در مدت 800 سال گذشته میلیون ها نفر در شبه قاره هند و افغانستان در نتیجه این تلاش ها از مذهب هندو به دین اسلام گرویدند.
 
وی با بیان اینکه صوفیان اهل سنت پاکستان کاملا به شریعت پایبند هستند و تمامی واجبات دین را ادا می کنند، گفت: متأسفانه تبلیغات سوئی علیه صوفیان اهل سنت در پاکستان از سوی گروهک های تکفیری در جریان است و این در حالیست که ما اعتقاد راسخی به اهل بیت (ع) داریم و معتقدیم که دین اسلام بدون محبت و عشق و ارادت به اهل بیت( ع) کامل نمی شود.
 
حبیب عرفانی با بیان دامنه فعالیت های جریان چشتیه به رهبری وی در ایالت پنجاب بویژه در شهر لاهور مرکز این ایالت، گفت: فعالیت های ما علاوه بر امور مذهبی در حوزه های امور فرهنگی، اجتماعی و هنری نیز هست و هر ساله دهها هزار نفر از مردم عادی و فقیر از تسهیلات در نظر گرفته شده در دهها مؤسسه آموزشی، مراقبت های بهداشتی و مدارس و مراکز اجتماعی در سراسر ایالت پنجاب استفاده می کنند.
 
این شخصیت اهل تسنن پاکستانی در ادامه با بیان اینکه پدرش سید محمد وجیه الحسین عرفانی نیز از مشایخ و شخصیت های مشهور در ایالت پنجاب پاکستان بوده است، گفت: عشق و ارادت ایشان به امام حسین(ع) امام علی(ع) و دیگر اهل بیت(ع) زبانزد عام و خاص بود به نحوی که ایشان کوچکترین فرصتی را برای ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) از دست نمی دادند.
 
رئیس بخش مشایخ حزب حاکم پاکستان در ایالت پنجاب در ادامه، گفت: سید محمد وجیه الحسین (پدرش) دعای عرفه را از اردو به انگلیسی ترجمه کرد و کتاب و تألیفات مذهبی و ادبی به صورت شعر فارسی نیز در مقام و منزلت اهل بیت (ع) نگاشت.
 
در این نشست همچنین اشعار سروده شده توسط سید محمد وجیه الحسین در شأن و منزلت اهل بیت(ع) به زبان فارسی دکلمه شد.
 
شباهت دیدگاه صوفیان اهل سنت پاکستان به شیعیان
 
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری نیز با بیان جایگاه صوفیان اهل سنت پاکستان در جهان اسلام گفت: صوفیان طرایق مختلف از جمله چشتیه که به شریعت اسلامی پایبندی کامل را دارند دیدگاه های آنها بسیار نزدیک به دیدگاه های شیعیان است.
 
وی در ادامه گفت: جهان اسلام با تعامل و همکاری می توانند بر مشکلات و چالش های پیش رو غلبه کرده زمینه را برای ایجاد فضای امن و آشتی برای رسیدن به اهداف الهی و زندگی مسالمت آمیز فراهم سازند.
 
نگاهی کوتاه به طریقت جریان مشایخ و طرایق صوفیه در پاکستان
 
اسلام هر چند در694 میلادی پس از حمله محمد بن قاسم برادر زاده حجاج بن یوسف والی حجاز و عراق و از گماشتگان ستمگر عبدالملک مروان از خلفای بنی امیه به منطقه سند امروزی و سپس جنوب پنجاب راه یافت اما کشتار، تاراج و ظلم و ستم سپاهیان اعراب بنی امیه و سپس بنی عباس باعث شد تا دهه ها و سده ها ساکنان این مناطق در کیش سابق خود یعنی هندو و بودایی باقی بمانند.
 
 ساکنان مناطق سند، پنجاب بلوچستان و خیبرپختون خواه در پاکستان کنونی پس از گذشت چند سده و با تبلیغ علمای ایرانی به مرور زمان با درک حقانیت اسلام به این دین گرویدند. از این روی علما و رجال ایرانی (در منطقه ایران کنونی افغانستان و آسیای میانه) نقش مهمی در ترویج دین مبین اسلام در شبه قاره داشتند.
 
 یکی از معروف ترین مروّجان و پایه گذاران اسلام در شبه قاره علی هجویری معروف به داتا دربار در صده پنجم هجری است. وی که اهل غزنه در افغانستان امروزی بود برای ترویج اسلام که سخت تحت تاثیر اندیشه های بایزید بسطامی و دیگر عارفان ایرانی قرار گرفته بود عازم منطقه پنجاب در شبه قاره هند شد و با مرکز قرار دادن لاهور فعالیت های تبلیغی خود را در شبه قاره آغاز کرد.
 
گفته می شود صد ها هزار نفر از هندوها توسط وی به دین اسلام گرویدند. قبل از ورود وی به لاهور حسین زنجانی از مبلیغین ایرانی در این منطقه به امر تبلیغ اسلام می می پرداخت. در طی این سالها سلسله صوفیان هند مثل سهروردیه، چشتیه، نقشبندیه و قادریه هر یک به نوعی با تاثیر پذیری از اندیشه های بایزید بسطامی و دیگر عارفان طراز اول ، پیام اسلام را درجای جای شبه قاره بویژه پاکستان امروزی گسترش دادند.
 
فرید الدین گنج بخش از دیگر مشایخ معروف پاکستان است. وی که دارای کرامات نیز بوده است با زهد و تقوی و پرهیزگاری زندگی ساده خود را  می گذرانید. کرامات او و جایگاهش در میان مردم باعث شد که بسیاری از پادشاهان در آن روزگار از جمله تیمور لنگ به وی ارادت خاصی پیدا کنند.
 
اعتقادات مشایخ
 
در پاکستان امروزی شبکه های وسیعی از طرایق مختلف صوفیان که خود را مشایخ می نامند در تمامی شهرها بویژه در ایالت پنجاب و سند گسترش یافته اند. اکثریت مشایخ از اهل تسنن هستند اما عشق و ارادت به اهل بیت(ع) وجود و روح آنان را چنان سیراب کرده است که فرقی اساسی در دیدگاه های آنها و دیگر پیروان اهل تسنن دیده می شود. بیشتر جریان های مشایخ به مناسبت های مختلف مراسم نعت خوانی در مدح و ستایش پیامبر(ص) گرامی اسلام و اهل بیت (ع) برگزار می کنند.
 
اکثریت مشایخ همچنین مراسم تاسوعا و عاشورا را در غم شهادت سید الشهدا امام حسین(ع) و 72 تن از یارانش باوفایش در مساجد و خانقاه ها به روش خود به صورت سخنرانی و سوگ خوانی برپا می کنند. زیارت اهل قبور، توسل به پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و بزرگان دین، نذری دادن و شفاعت طلبیدن از پیامبر و اهل بیت(ع) از جمله اعتقادات راسخ علمای مشایخ در پاکستان است. 
 
از سوی دیگر  علمای مشایخ پاکستان به دلیل آشنایی به زبان و ادبیات فارسی به فرهنگ ایران اسلامی بسیار نزدیکند زیرا که اگر یک شیخ مشایخ، اشعاری از مولانا رومی، حافظ و سعدی را نداند یا از حفظ نباشد نمی تواند به مقام رفیع "پیری" برسد و دست به ارشاد و تبلیغ طرفداران و مریدان خود بزند. آنها معتقدند که زبان فارسی زبان شریعت و طریقت مشایخ است.
 
 مرحوم پیر نصیرالدین متصدی سابق زیارتگاه گولره در حومه اسلام آباد و صاحبزاده سلطان احمد باهو متصدی کنونی زیارتگاه باهو در منطقه جهنگ ایالت پنجاب از جمله مشایخ معروف در پاکستان هستند که تصانیف و مجموعه های شعر به زبان فارسی نیز سروده اند. مشایخ پاکستان به انقلاب اسلامی ایران اعتقاد راسخی دارند.

ارسال نظر