وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
ضرورت تدوین تاریخ 30 ساله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ۱۹:۵۷ 680
در دیدار حجج‌اسلام شهریاری و پورمحمدی عنوان شد:

ضرورت تدوین تاریخ 30 ساله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ضمن بازدید از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس هئیت امناء و رئیس این مرکز دیدارو گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ضمن بازدید از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس هئیت امناء و رئیس این مرکز دیدار کرد.

در این دیدار حجت‌الاسلام سید محمدرضا مرتضوی‌خلیلی معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب، محسن مسچی معاون امور ایران مجمع تقریب، اسماعیل نوری معاون امور فرهنگی مجمع تقریب، حجت‌الاسلام علی مولایی مدیرکل روابط عمومی مجمع تقریب، علی فولادی معاون اسناد و تاریخ‌شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دکتر حمیدرضا ملک‌محمدی معاون پژوهشی و دکتر مجید سجادی‌پناه مدیر تاریخ‌شفاهی این مرکز حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکترشهریاری گزارشی از فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ارائه داد و از اهمیت ثبت و ضبط تاریخ انقلاب اسلامی سخن گفت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اهمیت ضبط و ثبت تاریخ گفت: خیلی مهم است که رویکرد ما در انقلاب اسلامی، بین‌المللی شود. گفتمان تمدن اسلامی وقتی شکل می‌گیرد که شما بتوانید خاطراتی را که در ارتباط با ابعاد بین‌المللی انقلاب بوده محفوظ کنید و بتوانید گام‌های بعدی را طبق آن پیش ببرید.

دکترشهریاری ادامه داد: ما در مجمع به این نتیجه رسیدیم که تاکنون خیلی انباشت تجربه داشته‌ایم و می‌شود این مجموعه تجربیات را مکتوب و تبدیل به سند کرد. به همین جهت به این نتیجه رسیدیم که تاریخ 30 ساله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را با محوریت وحدت ثبت کنیم. لذا مایل هستیم امکانات هر دو نهاد سنجیده شود تا بتوانیم این انباشت تجربه را در راستای اهداف سازمانی مشترک پیش بگیریم.

وی تصریح کرد: متأسفانه دستاوردهای نظام در رابطه با اهل سنت به خوبی تبیین نشده است. در حالی که کارهای زیادی در این سال‌ها برای اهل سنت انجام گرفته است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه مسلمانان جهان به ویژه اهل سنت در دیگر کشورها نسبت به مسائل ایران اهتمام دارند خاطرنشان ساخت: در جریان‌های اخیر، برادران اهل سنت خارج از کشور با ما تماس گرفتند و عنوان کردند که ما نگران انقلاب اسلامی و نظام اسلامی هستیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی ضمن خیرمقدم به حجت‌الاسلام شهریاری و معاونین ایشان گفت: مسئله «تقریب» موضوع بسیار مهمی است که حضرت امام با روشن‌بینی و تفکر اصیل خود، به آن توجه کردند و از همان ابتدای انقلاب، اهداف و شعارهای وحدت‌گرایانه را مبنا قرار دادند که الحمدلله برکات این اقدام مهم را تا به امروز مشاهده کرده‌ایم.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ثبت و ضبط تاریخ انقلاب اسلامی، ضمن اشاره به جمع‌آوری اسناد و خاطرات مربوط به تاریخ انقلاب، گفت: تاکنون بیش از 1200 عنوان کتاب با موضوع تاریخ انقلاب اسلامی و تحولات تاریخ معاصر در مرکز اسناد چاپ شده و حدود 100 عنوان نیز در فرایند تولید و چاپ قرار دارد.

بخشی از این کارها ترجمه شده و از مرزهای ایران فرارتر رفته است. تاکنون با 2200 چهره اثرگذار در تاریخ معاصر مصاحبه داشته‌ایم و خاطرات این افراد در آرشیو تاریخ‌شفاهی مرکز ثبت و ضبط شده است.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: یکی از برجسته‌ترین کارهایی که این مرکز انجام داده، ضبط تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی است. نهادهای دیگری هم اقدام به ضبط تاریخ شفاهی کرده‌اند اما هیچ کدام از لحاظ کثرت به مرکز اسناد نمی‌رسد.

حدود 22 هزار ساعت خاطره از شخصیت‌های مختلف در مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضبط شده و هم اکنون در آرشیو موجود است. حدود نود درصد از این خاطرات، به صورت تصویری ضبط شده است. بخشی از خاطرات به صورت کتاب در آمده و در اختیار مخاطبین قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر کتب خاطرات ما در حوزه‌های مختلف از جمله مباحث نظری، اسناد انقلاب اسلامی، بین‌الملل و ... کتاب منتشر کرده‌ایم. در همین جا هم اعلام می‌کنم در حوزه تقریب مذاهب آمادگی داریم تا خاطرات عزیزان را ضبط و در انتشار کتب کمک کنیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: ما در دو بخش زیرساخت و اسناد متمرکز شده‌ایم. در تلاشیم تا هرچه اسناد درباره انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر و حواشی آن وجود دارد آرشیو کنیم. تا کنون چیزی بیش از 100 ترابایت، اطلاعات در بانک اطلاعاتی داریم. خوشبختانه اسناد قبل از انقلاب از طبقه‌بندی خارج شده و محدودیت‌ها برای گرفتن اسناد قبل از انقلاب از نهادهایی مانند ارتش و وزارت اطلاعات و دیگر مراکز کمتر شده است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به آثار مرکز اسناد در حوزه دفاع مقدس گفت: اسناد مربوط به جنگ بیش از نود درصدشان از طبقه‌بندی خارج شده است. با اینکه تاریخ جنگ با مرکز اسناد انقلاب اسلامی ارتباط کمی دارد اما فعالیت گسترده‌ای در ثبت تاریخ دفاع مقدس را این مرکز انجام داده است. 115 جلد کتاب تاریخ جنگ به صورت ماه به ماه با میانگین هر کتاب هزار صفحه توسط مرکز اسناد منتشر شده است. با همکاری ارتش جمهوری اسلامی و تحت نظر تعدادی از امرای ارتش از بازه زمانی شش ماه قبل از شروع جنگ ایران و رژیم بعث عراق این کتب به رشته تحریر و نگارش درآمده است.

رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: ما تاریخ انقلاب اسلامی در استان‌ها را هم منتشر کرده‌ایم. اما دستاوردهای انقلاب در استان‌ها را هنوز به درستی معرفی نکرده‌ایم. نه تنها دیگران، حتی مردم خود ما و متاسفانه حتی برخی مسئولین هم از این دستاوردها مطلع نیستند. به عنوان مثال سیستان و بلوچستان و بسیاری از استان‌ها قبل از پیروزی انقلاب مشکلات اولیه بسیاری داشتند. تحولی که انقلاب در آنجا ایجاد کرده بسیار گسترده و دارای رکورد جهانی است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در ادامه از لزوم همراهی و همکاری نهادهای مختلف، در مسیر تدوین تاریخ انقلاب سخن گفت و عنوان کرد: اخیرا با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز 25 دیماه به عنوان روز تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در تقویم رسمی کشور ثبت شد. در این روز، حضرت امام(ره) طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سید حمید روحانی، رویکرد و تاکید خود را در تدوین صحیح و کامل تاریخ انقلاب اسلامی ابراز داشتند. این پیام امام(ره) که حدودا 5 ماه پیش از عروج ایشان صادر شده، اهمیت ضبط و ثبت تاریخ را در منظر ایشان نشان می‌دهد.

در بخش دیگری از این جلسه، آقای علی فولادی معاون اسناد و تاریخ‌شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی گزارشی از تعداد و محتوای اسناد بایگانی شده در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، نحوه ارائه اسناد به محققان، خدمات مرکز به پژوهشگران تاریخ انقلاب و ... ارائه کرد. دکتر مجید سجادی‌پناه مدیر تاریخ‌شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز از ظرفیت این مرکز در ثبت خاطرات صحبت کرد و گزارشی از فعالیت‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی در عرصه ثبت و ضبط تاریخ‌شفاهی ارائه داد.

در ادامه آقای محسن مسچی معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با تأکید بر ضرورت تدوین تاریخ سی ساله مجمع تقریب مذاهب، از اهمیت انتشار اسناد و ثبت تاریخ سخن گفت و تأکید کرد خدمات اهل سنت هم به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی قابل توجه است. حجج‌اسلام موسوی و مرتضوی نیز نظراتی در این باره ابراز کردند.

در پایان این نشست، اعضا بر تداوم و توسعه ارتباط فی مابین مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کردند.

ارسال نظر