وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
۱۴۰۲/۱۰/۰۹ ۱۳:۱۵ 238
در بیست و پنجمین نشست از امت همدل مطرح شد؛

طوفان الاقصی اختلافات میان اسرائیل و آمریکا را عریان کرد

در بیست و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های امت همدل مطرح شد که مهمترین عوامل موثر در سطح داخلی که باعث تغییر جهت نسبی آمریکا شده، ناتوانی در تسهیل اهداف و شکست در راهبرد نظامی کابینه رژیم صهیونیستی است.


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بیست و پنجمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" به منظور نقد و بررسی الگوی مفهومی امت واحده اسلامی با عنوان "فلسطین در دایره تبیین" با حضور سلمان رضوی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و دکتر وحید مردانه کارشناس ارشد مسائل فلسطین  برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، سلمان رضوی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اظهار داشت: مرحله اول جنگ اسرائیل و غزه برمی‌گردد به روزهای ابتدایی این جنگ که اسراییلی ها حملات هوایی خود را علیه غزه آغاز کردند و یک موجی را با هدف اینکه حماس آغاز کننده جنگ بوده در رسانه‌ها و افکار عمومی شروع کردند تا بتوانند حملات گسترده رژیم صهیونیستی را توجیه کنند.

وی افزود: ابراز همدردی کامل آمریکا بارژیم صهیونیستی و همچنین وتوی قطعنامه ها و دیگر اقدامات آمریکا در حق این رژیم منحوس باعث شد که پوشش کاملی برای دیپلماسی سیاسی  اسرائیلی ها انجام دهد.

رضوی تصریح کرد: مرحله دوم  شروع جنگ زمینی بود  که باعث کشتار بیش از حد فلسطینیان شد و همچنین شاهد تخریب های گسترده ای بودیم که با عملیات هوایی انجام شد. در‌ کنار این هم آمریکایی ها تهدیداتی را علیه ایران و سایر کشورهای منطقه انجام دادند که به هیچ عنوان در این جنگ دخالت نکنند.

وی ادامه داد: در‌ مرحله سوم؛جنگ اسرائیلی ها گسترده تر شد، چرا که از یک سو حزب الله لبنان علیه اسرائیل اقداماتی را انجام می‌داد و از سوی دیگر ورود انصارالله یمن جدی شده بود. بنابراین اسرائیل سعی کرد تا با اروپایی ها مراوده کند تا جلوی یمن را در دریای سرخ بگیرد.

رضوی مهمترین عوامل موثر در سطح داخلی که باعث تغییر جهت نسبی آمریکا شده است را ناتوانی در تسهیل اهداف و شکست در راهبرد نظامی کابینه رژیم صهیونیستی دانست و گفت: شکست در اهداف و تلفاتی  که رژیم صهیونیستی در این جنگ متحمل شد برایشان غیرقابل باور و سخت بود.

وی اذعان کرد: حزب‌الله لبنان از ابتدای این جنگ به یک درگیری مرزی ادامه داد و مجموع این اقدامات باعث ایجاد هزینه ای مضاعف برای رژیم صهیونیستی شد و از سمت جنوب هم انصارالله یمن باعث شد که رفت و آمد های کشتی ها در دریای سرخ متوقف شود.

همچنین واکنش های برخی از کشورهای اروپایی در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی، احضار سفرای این رژیم و مرزبندی برای کمک به این رژیم باعث شد که هزینه های این جنگ نابرابر برای آمریکا بیشتر شود و آینده بایدن هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

رضوی خاطر نشان کرد: اسرائیلی ها دنبال این هستند که حماس را از بین ببرند و در راستای آن تشکیلات خودگردان را برای ادامه تصمیم گیریها انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه نگاه آمریکا این بود که از غرب آسیا فاصله بگیرد و بیشتر کمک نظامی و سیاسی برای رژیم صهیونیستی انجام دهد، گفت:در استراتژی قبلی یعنی بوش پسر حمله های گسترده زمینی و هوایی بود و این یعنی راهبردهای آمریکا تغییر پیدا کرده است. 

وی گفت: بایدن امروز به دنبال آراء غیر سفید پوست‌ها است و این جنگ تاثیر مستقیم روی رای غیر سفید پوستها به ویژه مسلمانان داشته است و باید گفت که عملیات طوفان الاقصی تاثیر جدی بر روی انتخاب بایدن گذاشته است.

در ادامه، دکتر "وحید مردانه" کارشناس ارشد مسائل فلسطین به بررسی قبل از عملیات طوفان الاقصی از شرایط و آمریکا و اسراییل پرداخت و گفت: روند کلی مواضع آمریکا مباحث سنتی، کلیشه‌ای و جبری بوده و تا به امروز در مجموع حمایت گسترده ای از اسرائیل انجام داده است. 

وی افزود: اسرائیل کارکرد منطقه ای برای آمریکا دارد، آمریکا در دوره های گذشته از افغانستان خارج  و از سوریه هم تا حد زیادی خارج شده است. هرچقدر این حضور در غرب آسیا تقلیل پیدا کند، روابط آمریکا با اسراییل هم تقلیل پیدا می‌کند. امروز آمریکا متوجه شده است که اسراییل دیگر کارکرد قبلی را برای این کشور ندارد.

مردانه تصریح کرد: در گذشته چنین مسئله ای وجود نداشت که آمریکایی ها مستقیما به تغییر کابینه اسرائیل و اصلاح رفتار نتانیاهو دخالت کنند، این یعنی آن‌ها می‌دانند که در پشت پرده به اختلاف برخورده اند و بازی را به روی میز آوردند که این یک تحول بسیار مهم است. بنابراین یکی از دستاوردهای عملیات طوفان الاقصی این بود که اختلافات میان اسرائیل و آمریکا را عریان کرد.

کارشناس ارشد مسائل فلسطین اظهار کرد: نگاه غالبی که امروز در اندیشکده های آمریکایی و اسرائیلی وجود دارد، رویکرد آتش بس است.بنابراین اندیشکده ها شکست را پذیرفتند و معتقدند که این جنگ نباید ادامه پیدا کند و نتانیاهو در واقع برای منافع شخصیش این جنگ را ادامه میدهد.

وی خاطر نشان کرد: صهیونیست ها در مجموع عامل قدرت آمریکایی ها به حساب می‌آیند. کشورهای مافیایی ابزار قدرتشان را از سوی مافیا می‌گیرند؛ صهیونیست ها هم همیشه خود را پشت امپراتوری ها پنهان کرده‌اند، بنابراین به این راحتی دست از هم نمی‌کشند.

مردانه در پایان به ارائه پیشنهادی پرداخت و گفت: مجمع تقریب می‌تواند صهیونیست را به عنوان عنصر نامطلوب بین مذاهب در نظر بگیرد،چراکه صهیونیست ها مسیحی ستیز هستند و این باعث این شود که مسیحیت و یهودیت و اسلام در مقابل صهیونیست قرار بگیرند.

ارسال نظر