وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
عناصر وحدت‌زا بیش از عناصر تفرقه‌زا در جهان اسلام است/ ایران منادی و تلاشگر در زمینه وحدت امت اسلام است
۱۴۰۲/۰۷/۱۸ ۱۱:۱۳ 237
مفتی یمن در گفتگو با تقریب:

عناصر وحدت‌زا بیش از عناصر تفرقه‌زا در جهان اسلام است/ ایران منادی و تلاشگر در زمینه وحدت امت اسلام است

مفتی یمن با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران و تلاش‌های آن در زمینه برقراری وحدت اسلامی تصریح کرد: عناصری که مسلمانان را دور هم جمع و متحد می‌کند، بیشتر از عناصری است که سبب دوری آنها می‌شود و به همین سبب باید بر نقاط و عناصر و پیوندهای مشترک تکیه کنیم.


علامه شیخ شمس الدین شرف الدین، مفتی یمن و رئیس جمعیت علمای این کشور گفت یمن با وجود رنج بسیار زیادی که مردم آن متحمل شده‌اند، در وضع خوبی است و اخیرا همه جهانیان شاهد جشن باشکوه مردم یمن بودند که میلیون‌ها نفر در سالروز میلاد پیامبر اسلام(ص) در میادین جمع شدند تا محبت و وفاداری و پیروی خود از پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) نشان دهند.

وی که با خبرنگار حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب در حاشیه سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت‌وگو می‌کرد، افزود: ملت یمن با وجود جانفشانی‌های فراوان، تقدیم ده‌ها هزار شهید، تحمل رنج بسیار زیاد و با وجود محاصره و تجاوزگری دشمن و ویرانی گسترده، همچنان در بین ویرانه‌ها سر خود را بالا گرفته و «هیات من الذلة» را فریاد می‌زند.

شیخ شرف الدین خاطر نشان کرد که با وجود جنگ و پیامدهای آن، یمن توانسته است به یک کشور صنعتی تبدیل شود، به طوری که در زمینه نظامی، انواع گلوله و حتی موشک را می‌سازد، در زمینه‌های دیگر همچون کشاورزی و ثروت‌های حیوانی و آبزیان با وجود محاصره به پیشرفت رسیده است.

این عالم یمنی تاکید کرد که ملت یمن به لطف و یاری خداوند برای خودکفایی در بسیاری از زمینه‌ها در سایه ادامه محاصره تالش می‌کند.

شیخ شرف الدین درباره دورنمای پایان بحران یمن و بازگشت ثبات به این کشور تصریح کرد: رنجی که ملت یمن متحمل می‌شوند، همان رنجی است که امت اسلام هم تحمل می‌کند.

وی افزود: «هر گاه ببینیم که امت اسلام، امت واحده شده و هیچ مرز و گذرنامه و روادیدی میان آنها وجود نداشته باشد، این امر در یمن هم رخ خواهد داد. این وضع زمانی رخ می‌دهد که آمریکا به سلطه و قیم مآبی خود بر ملت‌های اسلامی و عربی پایان دهد ».

شیخ شرف الدین ادامه داد: «در صورت پایان یافتن قیمومیت غرب کافر بر کشورهای اسلامی، تمام مشکلات و بحران‌های امت اسلام پایان خواهد یافت و بازگشت به کتاب خداوند و آموزه‌های نبوی و چنگ زدن به آن سبب بازگشت شکوه و عزت به امت اسلام خواهد شد».

وی درباره کنفرانس وحدت اسلامی گفت: «وحدت اسلامی یک ضرورت دینی، انسانی و اجتماعی است، و همه باید برای وحدت کلمه و اتحاد تلاش کنند».

این عالم یمنی، پایه‌های وحدت را کتاب خدا و آموزه‌های نبوی(ص) دانست و گفت: «اصول و پیوندهای مشترکی میان مسلمانان وجود دارد که باید بر آن تکیه کنند، اینکه خدا، پیامبر، قبله و کتاب خدا یکی است».

وی افزود: «مسلمانان نباید بر مسائل حاشیه‌ای تمرکز کنند، که در این صورت مسائل اساسی و اصلی شامل توحید، نبوت، کتاب، قبله و نماز را که همه امت درباره آنها وحدت دارند، رها کرده‌اند».

شیخ شرف الدین به کنفرانس وحدت اسلامی اشاره کرد که شمار زیادی از علمای شیعه و سنی از طیف‌ها و گرایش‌های مختلف در آن شرکت کردند.

وی در این باره گفت: همه شرکت کنندگان در این کنفرانس بر ضرورت وحدت تاکید کردند. عناصری که مسلمانان را دور هم جمع و متحد می‌کند، بیشتر از عناصری است که سبب دوری آنها می‌شود و به همین سبب باید بر نقاط و عناصر و پیوندهای مشترک تکیه کنیم.

این عالم یمنی خاطر نشان کرد: دشمنان ما برای تفرقه افکنی و ایجاد دودستگی و کشمکش و درگیری میان ما تلاش می‌کنند و باعث تاسف است که برخی (از کشورهای اسلامی و عربی) به سمت غرب کافر گرایش پیدا کرده و به ابزاری از ابزارهای غرب تبدیل شده‌اند و به نصایح برادران مسلمان خود گوش نمی‌دهند.

مفتی یمن درباره تجربه ایران در خصوص وحدت اسلامی تصریح کرد : ایران اسلامی برای دور هم جمع کردن و وحدت همه مسلمانان تلاش می‌کند، وحدت و یکپارچگی به نفع امت اسلام است.

وی خاطر نشان کرد: امت اسلام به  تقویت خود در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و فرهنگی و مصون سازی خود در برابر تهاجم فرهنگی غرب نیاز دارد.

شیخ شرف الدین گفت: تهاجم فرهنگی غرب، امت اسلام را هدف قرار داده و به همین سبب، امت باید از طریق وحدت کلمه و اتحاد به مقابله با این چالش‌ها بپردازد.

ارسال نظر