وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
نخستین تحلیل طالبان از عملیات های انتحاری
۱۴۰۱/۰۵/۲۸ ۱۷:۱۴ 387
یادداشت

نخستین تحلیل طالبان از عملیات های انتحاری

بسم الله الرحمن الرحیم

نخستین تحلیل طالبان از عملیات های انتحاری 

 

به قلم: علی مقدس

ورود نخستین عملیات انتحاری در بین پشتون ها پس از خروج آمریکا، اعضای پشتونِ طالب را در شوک عمیق فرو بُرد. کشته شدن «رحیم الله حقانی» عضو مهم شبکه حقانی در حمله انتحاری داعش به مدرسه دینی طالبان در منطقه شش درک شهر کابل، طالبان را برانگیخت تا برای نخستین بار عملیات های انتحاری را مورد واکاوی قرار دهند. واکنش مزبورکه متفاوت تر از همیشه بلکه فراتر از محکوم کردن بود، درست در ایامی اتفاق افتاد که طالبان در تدارک جشن یک سالگی حکومت خود بود.

تحلیل طالبان از این نوع اقدامات تروریستی، همکاری سه ضلعی آمریکا، داعش، عربستان ( اینترنشنال) در جهت تضعیف حکومت و حاکمیت طالبان است.

آنان بر این باوراند تا پیش از پیروزی امارت و عهده دار شدن حکومت توسط آن ها، شدت عملیات های انتحاری داعش علیه مردم، مساجد، مراکز فرهنگی، تجاری و ... در این حجم از حملات نبوده بلکه پس از تسلط طالبان، حملات تروریستی افزایش چشمگیری داشته است.

این اقدام طالبان شاید نقطه آغازی برای اهتمام و جدیت در راستای تامین امنیت شهروندان افغانستانی خصوصاً شیعیان و نوع واکنش ها به کشتارصدها مرد و زن شیعه که هدف آماج حملات انتحاری داعش در یکسال اخیر گرفته اند، باشد.

تحلیل طالبان از افزایش عملیات های انتحاری و ناامنی ها در یکسال گذشته را می توان در عناوین زیر جستجو کرد: 

1. خشم آمریکا:

طالبان بر این باور است آمریکا با سال ها حضور خود در افغانستان، دو جریان را مدیریت کرده است؛

الف: حکومت و دولت افغانستان ب: داعش و دیگر جریان های افراطی مسلح.

در نگاه طالبان هردو درخدمت آمریکا و بریتانیا بوده اند که هر از گاهی برای خالی نبودن عریضه آن هم با فواصل زمانی نسبتاً زیاد، شاهد عملیات هایی توسط داعش بودند. سیاست مزبور به این خاطر بود تا دولت افغانستان همچنان خواستار حضور نیروهای امریکایی در کشور باشد تا به اصطلاح امنیت و آرامش را برای کشور فراهم سازد. آمریکا با تشدید عملیات های انتحاری سعی دارد نا امنی بوجود آمده را خلأ نبود خود القاء کند.

2. رویکرد طالبان با اقوام و مذاهب:

طالبان اذعان دارد رویکرد آن ها در مواجهه با اقوام و مذاهب، رویکردی منعطف و در راستای وحدت و همدلی وحرکت به سوی حفظ امنیت و آرامش در کل کشور بوده و توانسته با تدبیر و سیاست درست اعتماد سایر گروه ها و مذاهب را به خود جلب کند و آن ها را با خود همسو سازد. 

این توان و قدرت طالبان در ارتباط گیری با قومیت ها و مذاهب مختلف و حتی سایر کشورهای منطقه و ... باعث شد تا زنگ خطر جدی برای آمریکا به صدا در آید و آمریکا با افزایش عملیات های انتحاری سعی بر تحت الشعاع قرار دادن آن دارد.

3.استفاده آمریکا از بازوان منطقه ای (عربستان_ داعش):

بازوی نخست آمریکا یعنی عربستان، که با کمک شبکه اینترنشنال وظیفه ی تخریب طالبان از جهت سیاسی را در منطقه بر عهده دارد و سعی می کند با سیاه نمایی و نشر اکاذیب و وارونه نشان دادن مسائل، طالبان را از لحاظ سیاسی به زانو در آورد و تخم نفاق و تفرقه را در میان ملت افغانستان بکارد.

اما بازوی دومِ آمریکا یعنی داعش، مسئولیت برهم زدن امنیت در افغانستان را برعهده دارد و آمریکا با این هدف، سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن را در پیش گرفته است. 

آمریکا به خوبی می داند که اگر بخواهد امنیت را از جامعه ی افغانستان دور کند و کاری کند که طالبان نتواند آرامش و صلح و امنیت را که خواسته ی اصلی و به حق مردم است را تامین کند، باید اینترنشنال و داعش را علیه حکومت طالبان فعال نگه دارد.

4. شکل گیری اعتراضات داخلی

 از مهمترین سیاست های آمریکا در تشدید عملیات های انتحاری شکل گیری اعتراضات داخلی است. آمریکا در تلاش است تا با بالا بردن آمار انتحاری ها، طالبان را با کاهش مقبولیت مواجه کند تا مخالفت های قومی مذهبی فراگیر شود. آن ها سعی دارند با توسعه و کشاندن عملیات های انتحاری حتی در بین پشتون ها، مخالفت آنان را نیز برانگیزد تا علاوه بر توجیه حضور خود در منطقه، سایر گروه های مذهبی، رو در روی طالبان قرار گیرند.

5.تلاش برای تحریک شیعه

از منظرآمریکا بهترین سیاست آن است که بتواند شیعه را تحریک کند تا سلاح بدست گیرد و جلوی طالبان بایستد. به این خاطرآمریکا برای دستیابی به هدف شوم خود از بازوی دوم خویش، داعش استفاده می کندتا با انجام عملیات های تروریستی علیه شیعه و کشتار بی رویه آنان در فاصله زمانی کم، کاری کند تا شیعه به این نتیجه برسد که طالبان و سربازانش، توانایی برقراری امنیت و عمل به وعده هایی که داده است را ندارد و باید خودش مستقیماً وارد عمل شود و از خود در برابر این حملات دفاع کند.

6. بازگشت دوباره آمریکا 

تحلیل دیگر طالبان از شدت گیری عملیات های انتحاری بازگشت دوباره آمریکا به افغانستان است؛ زیرا طالبان معتقد است که تسلیح شیعیان تنها منجر به دفاع از خود در برابر داعش نخواهد بود بلکه این اولین گام آمریکا و داعش برای تحریک قومی و مذهبی است که بعد از آن به درگیری های بین شیعه وسنی منجر خواهد شد. در چنین شرایطی آمریکا پیروز جنگ داخلی برآمده از فتنه ها خواهد بود و به توقف حکومت طالبان و تضعیف جبهه استکبار ستیزی خواهد انجامید. در نتیجه آمریکا می تواند باردیگر مسیر خود را برای ورود دوباره به افغانستان و مکیدن خون مردم و کشتن آن ها و بدست گرفتن منابع این کشور باز کند.

 

ارسال نظر