وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
نقش یمن در محور مقاومت و تاثیر آن بر وحدت جهان اسلام
۱۴۰۲/۰۹/۲۵ ۰۸:۲۳ 291
نشست تحلیلی با موضوع:

نقش یمن در محور مقاومت و تاثیر آن بر وحدت جهان اسلام

به مناسبت هفتۀ پژوهش، پژوهشگاه مطالعات تقریبی اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های تحلیلی نموده است. در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۲۰ نشست تحلیلی با موضوع «نقش یمن در محور مقاومت و تاثیر آن بر وحدت جهان اسلام» با ارائۀ دکتر عبدالله هاشم السیانی عضو دفتر مرکزی حزب انصارالله یمن به نمایندگی سفیر جمهوری یمن در جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.


در این نشست، ایشان ابتدا به معرفی وجهۀ تقریبی کشور یمن پرداختند و گفتند: اجتماع یمن را می‌توان از برترین نمونه‌های همزیستی مذهبی دانست. در شهرهای مختلف این موضوع به وضوح مشهود است؛ زیرا مردم یمن در هر شهری وارد مسجدی که شوند، علاوه بر اینکه بدون لحاظ مسائل مذهبی آزادانه می‌توانند عبادت خویش را به جای آورند، غالبا به امام آن مسجد اقتدا می‌نمایند. این رفتار مبتنی بر پشتوانۀ اعتقادی و فقهی است؛ زیرا در علم حدیث ما معتقد به اصل عدالت همۀ مسلمانان هستیم.

او در ادامه به معرفی حزب انصارالله پرداخته و اظهار داشتند: حزب انصارالله فعالیت خود را در سال ۲۰۰۲ به وسیله حسین بدرالدین الحوثی با شعار «الله اکبر، الموت لآمریکا، الموت لاسرائیل، النصر للاسلام) آغاز کرد. در این راستا الحوثی به ایراد ۹۶ سخنرانی با موضوع فهم فرهنگی از تفسیر قرآن کریم با نگاهی به موضوع مقابله با آمریکا و اسرائیل کرد و همین اقدام با نام مشروع الثقافی القرآنی آغاز حرکت حزب بود و منجر به خشم دولت علی عبدالله صالح شد که به شش جنگ علیه انصار‌الله انجامید که طی آن هزاران نفر از اتباع انصارالله شهید شدند. در ششمین جنگ با عنوان زمین‌های سوخته که با دولت سعودی و متحدانش صورت پذیرفت، همان کاری را با شهر سعده کردند که امروز اسرائیل با غزه می‌کند یعنی تمام شهر را بمباران هوایی و ویران کردند و با خاک یکسان نمودند. اما در نهایت با فداکاری و مقاومت مردم، پیروزی جبهۀ انصار‌الله و تصرف تمام استان‌های یمن و همۀ پایگاه‌های دشمن جنگ به پایان رسید.

دکتر عبدالله هاشم به توصیف جنگ یمن پرداخت و گفت ۱۷ کشور علیه یمن متحد شدند و با جنگی به نام عاصفة الهزم یا طوفان دوراندیشی درصدد انهدام یمن بوده و با ۵۰۰ هزار حمله هوایی، در هیچ جای یمن، مکان امنی باقی نگذاشتند تا حدی که کمیتۀ حقوق بشر سازمان ملل اذعان کرد یمن با فاجعۀ انسانی مواجه است. واکنش سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز جالب توجه است که مردم یمن را مظلوم‌تر از مردم فلسطین یاد کرده بود.

وی در خصوص موضع‌گیری یمن نسبت به اتفاقات غزه گفت: عبدالملک الحوثی رهبر جریان انصار‌الله یمن در روز دوم جنگ غزه به صراحت همراهی و پشتیبانی خود را از فلسطین و مردم مظلوم غزه اعلام نمود و این معادلۀ جدید تا رفع محاصرۀ غزه همچنان ادامه خواهد داشت.

السیانی در توضیح نگاه الحوثی تصریح کرد این حمایت برخاسته از مبانی اعتقادی ماست و تهدیدات آمریکایی- اسرائیلی برای ما ارزشی ندارد. مردم یمن نیز از سیاست‌های مقاومت در یمن حمایت می‌کنند تا آنجا که انصار‌الله نمایندۀ تمامی طوایف اسلامی در یمن شده به گونه‌ای که مخالفان انصار‌الله به هم‌پیمانان او در مبارزه و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی بدل شده‌اند.

عضو دفتر مرکزی حزب انصارالله، در توضیح نقش استراتژیک یمن در منطقه افزودند: بعد از کمک‌های نظامی ایران به انصارالله در جنگ با عربستان، انصارالله به عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقۀ باب المندب بدل شده و امروز ما نوک پیکان مبارزه با اسرائیل و استکبار جهانی در این منطقه هستیم و در این راه آمادۀ هرگونه واکنش تهاجمی از سوی اسرائیل بوده و خود را مامور به وظیفه دانسته و ان‌شاءالله خداوند تبارک و تعالی نتیجه را به نفع ما تغییر خواهد داد.

ایشان سه عامل فرهنگ قرآنی، ملت مجاهد و رهبری فداکار و از جان گذشته را عامل مقاومت مردم یمن خواند و ابراز داشت همین سه عامل، تفاوت و برتری ما نسبت به دیگر ملت‌ها و حکام عربی منطقه است.  عضو مرکزی دفتر حزب انصار‌الله یمن در پایان نیز از حضور در جمع طلاب ایرانی و یمنی و علاقمندان مباحث محور مقاومت و بالخصوص یمن در پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در قم تشکر کرد و اظهار داشت همکاری‌هایی در حوزۀ تقریب و وحدت اسلامی بیش از پیش بین ایران و یمن رخ خواهد داد.

ارسال نظر