وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
وحدت جهان اسلام و فضای مجازی؛ چالش ها و فرصت‌های یک کنفرانس
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ۰۸:۱۶ 709
نشست های علمی؛

وحدت جهان اسلام و فضای مجازی؛ چالش ها و فرصت‌های یک کنفرانس

پنجاه و یکمین نشست از نشست‌های علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی با همکاری دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی وابسته به مرکز ملی فضای مجازی  و نیز مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی وابسته دانشگاه بین‌المللی المصطفی و با حضور و ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا پی سپار در موضوع «وحدت جهان اسلام و فضای مجازی: چالش‌ها و ظرفیت‌ها» در شنبه ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با حضور پژوهشگران ارجمند پژوهشگاه و دانش‌پژوهان محترم مجتمع‌های آموزش عالی بنت‌الهدی و جامعه المرتضی به‌صورت حضوری و نیز با حضور مجازی فعالین و علاقه‌مندان بحث وحدت و تقریب به زبان انگلیسی برگزار گردید.

ارائه کننده محترم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا پی سپار در ابتدای ارائه، بیان داشتند که برای تأثیرگذاری فعالیت‌های مربوط به ترویج وحدت ابتدا باید توجه داشت که وحدت فقط یک مفهوم یا آموزه اسلامی نیست که فقط با نوشتن کتاب و مقاله و سخنرانی اتفاق بیفتد؛ بلکه یک ارزش اجتماعی – اسلامی است که باید در قالب‌های زندگی مردم مثل جشن‌ها و عزاها و سایر مراسم‌های فردی و اجتماعی و در رفتار و سبک زندگی مردم مشاهده شود و اگر آثار آن در زندگی مسلمانان مشاهده نمی‌شود، نشان‌دهنده آن است که سال‌ها تلاش برای تحقق این امر چندان مؤثر نبوده است،  البته ما قبول داریم که  تحقیق و نوشتن کتاب و مقاله برای ترویج وحدت در جهان اسلام کاملاً ضروری و اساسی است؛ ولی روشن است که این امور کافی نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پی سپاردر بیان ضورت اقدام برای نهادینه شدن فرهنگ تقریب و وحدت گفت که  ازآنجایی‌که وحدت به‌عنوان یک ارزش اسلامی و جزئی از فرهنگ اسلام یک امر فطری  نیست که خودبه‌خود در انسان‌ها ایجاد شده و رشد و نمو کند؛ باید با تلاش همه طبقات اجتماعی از طریق آموزش‌های جامع و فراگیرِ رسمی و  غیررسمی، مستقیم و غیرمستقیم، و با ابزار سنتی و مدرن آموزشی مثل شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به‌صورت مداوم  و به تمام اقشار جامعه تزریق شود. تنها در این صورت است که وحدت در تمام زوایای زندگی مسلمانان مشاهده خواهد شد.

ایشان در ادامه برای موفق بودن ترویج وحدت پیشنهادهایی ارائه دادند که عبارت‌اند از:

  1. باید از ابزار جدید ارتباطات، شبکه‌های مجازی، وب ۲ و وب ۳ نیز برای ارتباط با مسلمانان دنیا و از طریق اقشار مختلف مردم بهره برد؛ به‌عبارت‌دیگر محققین وحدت و تقریب مذاهب باید پیام‌های تقریبی را برای اقشار مختلف مردم به زبان‌های علمی دنیا تهیه کرده و به‌درستی و شمول همگانی منتشر نمایند و نیز با طرف‌های خود در دنیا توسط فضای مجازی ارتباط و تعامل داشته و به ترویج وحدت اسلامی بپردازند و بازخورد نوشته‌های خود را در نقاط مختلف به دست آورند تا مطالب متناسب و مؤثرتری را بتوانند تدوین و تألیف نمایند.
  2. باید از رویکردهای ترکیبی بهره برد؛ یعنی از همه ابزارهای موجود به طور هم زمان در جهت رساندن پیام تقریب به همه اقشار مسلمانان در دنیا استفاده کرد.
  3. باید برای ترویج وحدت جریان‌سازی و نیز شبکه‌سازی نمود.
  4. رصد دوست و دشمن و واکنشهای آنان در فعالیت‌های تقریبی و ضد تقریب از لوازم موفقیت در ترویج فرهنگ وحدت است و بدون رصد، فعالیت‌های تقریبی مثل تیر انداختن با چشم بسته و یا “رجما بالغیب” است که ثمر چندانی ندارد.
     

ارسال نظر