وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
استفاده از ظرفیت رسانه ها سبب تبلور منافع مشترک خواهد شد/مدیریت اختلاف در جهان اسلام اهمیت دارد
۱۴۰۲/۱۲/۰۱ ۱۵:۱۴ 219
دکتر شهریاری در گفت و گو با تقریب:

استفاده از ظرفیت رسانه ها سبب تبلور منافع مشترک خواهد شد/مدیریت اختلاف در جهان اسلام اهمیت دارد

دبیرکل مجمع تقریب تاکید کرد: رسانه ها و خبرنگاران جهان در مسئله غزه بسیار فعالانه عمل کردند، طوفان الاقصی نشان داد مطبوعات و رسانه ها باید روابط بین الملل خود را تقویت نمایند؛ زیرا رسانه وظیفه سنگینی در مقابل جهان اسلام دارد.


به گزارش خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران و در گفتگو با تقریب، نقش و تاثیرگذاری رسانه های جهان اسلام در جهان را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: رسانه امروزه به عنوان یکی از مهمترین چارچوب هایی است که برای مقابله با جنگ نرم نقش کلیدی ایفا می کند، همه دشمنان تلاش می کنند ذهن ودل جوانان را به مکاتب نادرست و امور غیراسلامی سوق دهند.

دکتر شهریاری، افزود: باید تلاش کنیم با مقاومتی که پیگیری می کنیم، به فضل الهی بتوانیم در سرتاسر دنیا پیام انقلاب اسلامی را به طور صحیح برسانیم که همانا مقاومت در برابر دشمنان اسلام و مسلمانان و در راس آنان آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده است؛ لذا رسانه وظیفه سنگینی در مقابل این جنگ نرم دارد.

حجت الاسلام شهریاری در ادامه با اشاره به نقش خبرنگاران و رسانه ها در مسئله فلسطین و نوار غزه، تصریح کرد: رسانه ها و خبرنگاران جهان در مسئله غزه بسیار فعالانه عمل کردند که خوشبختانه شاهد هستیم اخبار یه طورجدی ارسال می شود؛ از آنجا که  وحدت و تقریب میان مذاهب وادیان در سراسر جهان اسلام امر بسیار مهمی است ، لازم است همه مسلمانان در مواجهه با مسائل روز جهان اسلام متحد باشند.

وی حمایت های همه جانبه جمهوری اسلامی از اهل سنت فلسطین و محور مقاومت را دلیلی بر حقانیت و مقابله با شیعه هراسی عنوان و اضافه کرد: در جنگ سوریه اتهامی از سوی دشمنان اسلام به جمهوری اسلامی زده شد که ایران اسلامی برای گسترش شیعه چنین اقداماتی را انجام داده است که البته در صحنه جنگ هم اتفاقات تلخ برای هر دوطرف درگیری اتفاق افتاد.

وی گفت: این مشکل ایجاد شده، آهسته آهسته کمرنگ شد تا اینکه طوفان الاقصی انجام شد و نشان داد حامی اساسی غزه که همه از اهل سنت هستند، با حمایت و  پشتیانی نظامی و لجستیکی جمهوری اسلامی از حماس و جهاد اسلامی انجام شده است و این اتفاق بزرگ در جهان اسلام به منصه ظهور رسانده است؛ نه تنها در جهان اسلام و بلکه در جهان نشان داده شد جمهوری اسلامی در راس حامیان محور مقاومت است.

این کارشناس حوزه جهان اسلام، خاطر نشان کرد: این شیعه هراسی به حاشیه رفته است و ملت های اهل سنت به این نتیجه رسیده اند که حامی اصلی حماس و جهاد اسلامی در غزه ایران است؛ امروز دیگر جای سوالی برای روسای کشورهای عربی وجود ندارد زیرا باید پرسید شما کجای این صحنه هستید که به دشمنان غزه کمک می کنید؛ لذا تمام این وقایع و اتفاقات فرصتی را ایجاد کرده است که حقانیت جمهوری اسلامی روشن گردد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب در پاسخ به این سوال که آیا نیازمند تقریب و اقدامات بیشتر اندیشمندان جهان اسلام خصوصا از زمان طوفان الاقصی هستیم؟، اذعان داشت: به هر حال اختلافاتی میان مذاهب اسلامی وجود دارد، همانطور که میان متفکران اختلاف نظراتی وجود دارد؛ این مسائل از منابع مختلف حدیثی و منابع تفسیری قرآن نشات می گیرد ، در واقع اختلاف نظر یک عمل طبیعی در جامعه اسلامی است، آنچه مهم است مدیریت اختلاف می باشد.

وی افزود: گاهی اوقات اختلافات نیازمند مدیریت بحران می شود و گاهی به مشاجره تبدیل می شود که نیازمند مدیریت مشاجره و بحران به وجود آمده می شویم؛ گاها اختلافات تبدیل به توهین و ناسزا گویی در شبکه های مجازی و حقیقی می شود، لذا باید هر کدام از این آفت ها را که گاهی منجر به جنگ میان دو کشور ،حزب و گروه ها می شود را مدیریت کرد.

دکتر شهریاری، ادامه داد: در حقیقت باید با مدیریت جهل را از بین برد، چراکه قطعا دشمنان از این شکاف های موجود برای ترور ، جنگ و امثالهم استفاده می کنند، از اینرو باید با بحران هایی که در جهان با آن مواجه هستیم مدیریت صحیح کنیم که الحمدلله با تدابیر مقام معظم رهبری بحران های متعددی را پشت سر گذاشته ایم.

وی اضافه کرد: جهان اسلام به این رشد و بلوغ رسیده است که جنگ ،ترور، تکفیرو منازعه راه گشا برای تغییر افکار نیست، باید با گفتگو، تبیین و مباحثه حقانیت خود را عرضه کرد.

حجت الاسلام دکتر شهریاری در آستانه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: ابتدا تلاش خواهیم کرد به همراهی و همکاری اصحاب رسانه مشارکت بیشتر شود؛ در واقع قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، دریا دیده می شود اما دریا انباشتی از قطرات است، لذا هر قطره ای می تواند نقش سازنده ای برای تشکیل اقیانوس معرفت و حقیقت شکل دهد، از این جهت حضور جوانان (خصوصا جوان نسل پنجم) در پای صندوق های رای پیام جدی به جهان مخابره خواهد کرد.

وی در پایان نقش مطبوعات و رسانه های مجازی و حقیقی را بسیار مهم و اثرگذار دانست و تاکید کرد: یکی از مسائل مهمی که مطبوعات و رسانه ها باید بدان توجه نمایند این است که به طور حتم روابط بین الملل خود را تقویت نمایند؛ از رسانه هایی که گاهی اوقات توهین ممکن است از آنها شکل بگیرد یا ظرفیت این را دارند دعوت کنند و به گفتگو بنشینند، زیرا این اقدامات به نفع طرفین است و این پلشتی ها و زشتی ها را از جهان اسلام دور می کند و سبب تبلور منافع مشترک خواهد شد و روش عاقلانه ای برای مواجهه با اختلافات است.

ارسال نظر