وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
آیت الله اراکی: احساس وحدت مؤلفه اصلی اربعین است
۱۴۰۲/۰۵/۲۵ ۱۰:۰۴ 427

آیت الله اراکی: احساس وحدت مؤلفه اصلی اربعین است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در اربعین همگان احساس وحدت می‌کنند، گفت: ویژگی اول اربعین این است که همگان را دور یک هدف واحد جمع کند؛ اینکه یک هدف عالی بتواند انسان‌های متفاوت را با دید، جغرافیا و فرهنگ متفاوت دور یک منبع جمع کند مسئله ساده‌ای نیست.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری در دوره جامع آموزشی ویژه مبلغان اربعین که شامگاه ۲۴ مردادماه، در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، به تبیین اهمیت و عظمت اربعین حسینی پرداخت و گفت: اینکه میلیون‌ها انسان از همه نقاط دنیا با رنگ‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌های متعدد، حتی دین و مذاهب متعدد در اربعین حسینی این شور و نوا را پیدا می‌کنند و دور نام حسین(ع) جمع می‌شوند، آن هم با این روح و حماسه و شور و یک‌دلی و یک‌جهتی، به سمت واحد حرکت می‌کنند یک پدیده خاص و الهی است.

وی ادامه داد: یک شخصیت بزرگ اهل سنت از دانشگاهیان، در یکی از برنامه‌های فرهنگی در لندن بیان می‌کرد که از یکی از کشور‌های شمال آفریقا به مذهب شیعه گرویدم، ایشان در شرح حال شیعه شدنش می‌گفت که پدر ما از کودکی نکته‌ای به ما آموزش داد که هر وقت آب می‌خوری سلام بر حسین(ع) بگویید وقتی بزرگ شدیم به سراغ کشف حقیقت رفتیم و به تدریج تشنگی سیدالشهدا(ع) راه را به ما نشان داد که هیچ راهی جز این نیست.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: در اربعین همگان احساس وحدت و برداشتن مرز‌ها بین خود می‌کنند، این مسائل یکی از مهمترین سوژه‌های مباحث علم‌الاجتماع است و حوزه علمیه باید با همین نگاه و همین زاویه به بررسی همین پدیده اجتماعی بپردازد.

ویژگی‌های اربعین نسبت به نظامات تمدنی در جهان

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی‌های ممتازکننده اربعین نسبت به نظامات تمدنی در جهان گفت: ویژگی اول اربعین این است که همگان را دور یک هدف واحد جمع کند؛ اینکه یک هدف عالی بتواند انسان‌های متفاوت را با دید، جغرافیا و فرهنگ متفاوت دور یک منبع جمع کند مسئله ساده‌ای نیست.

اراکی بیان کرد: هر تمدنی ویژگی گردآوری انسان‌ها حول یک محور را دارد تا بتواند جامعه‌ساز باشد، در نگاه اسلامی ما امام را نماد تمدن اسلامی می‌دانیم که می‌تواند انسان را گرد تقوا دور هم جمع کند؛ آنچه انسان‌ها را به هم پیوند می‌دهد و از انسان‌های پراکنده یک جامعه یک‌دست می‌سازد، تقواست که خداترسی و ارزش‌های متعالی انسان را پرورش می‌دهد.

وی گفت: وقتی دو انسان با هم پیوند می‌خورند می‌گویند که با پیوند تقوا به هم پیوسته‌ایم و آنچه ما را یکی می‌کند، اطاعت از امر خداست. در تمدن غربی آنچه انسان را گردهم جمع می‌کند، لذت حیوانی است که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده است. در تمدن اسلامی هر انسانی برای دیگران زندگی می‌کند و برای اینکه دیگران زنده بمانند زندگی خود را فدا می‌کند؛ زن جامعه اسلامی زن فداکار و ایثارگر است یعنی زنی است که حضرت زینب(ع) الگوی اوست.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اینکه در عرف شیعی ما این همه به حضرت عباس(ع) توجه شده و می‌شود و حضرت امام صادق(ع) در مقابل ضریح ایشان این چنین تعبیراتی را به کار می‌برند و آن زیارتنامه عالی را بیان می‌کنند، نشان‌دهنده همین مسئله است‌، ای کاش حضرت عباس(ع) را از دریچه این زیارتنامه نگاه می‌کردیم.

کربلا نماد ایثار، تقوا و زیست علوی است

وی گفت: روحیه فداکاری، نشان خاندان حضرت امیرالمؤمنین(ع) است؛ اینکه ما علوی و شیعه حضرت علی(ع) هستیم، اولین نشان ما این است که ما چنین انسان‌های فداکاری را دوست داریم و دوست داریم مثل آن‌ها باشیم و برای آن‌ها زندگی کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: تمدن ما جامعه خاکی را به آسمانی و جامعه لبریز از ظلم و ستم را به جامعه عدل و جامعه خودخواه را به جامعه دیگرخواه مبدل می‌کند. پیام اربعین حسینی این است که باید به مردم بگویید که به سمت کجا می‌روید و به سمت چه نمادی حرکت می‌کنید؟ کربلا نماد ایثار و تقوا و زیست علوی است.

اراکی یادآور شد: اربعین نماد همه ارزش‌های بزرگ تاریخ بشر است؛ همه این ارزش‌ها در کربلا بهترین جلوه خود را یافت و اگر بخواهیم بگوییم در روند پیاده‌روی اربعین، روضه‌خوانی‌ها، عزاداری‌ها و مجالس ذکر و مصیبتی که برگزار می‌کنیم باید به تبعیت محض برسیم.

منبع: خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)

ارسال نظر