وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
معیار وحدت آن است که جنگ و تکفیر در جهان اسلام وجود نداشته باشد
۱۴۰۲/۰۸/۱۵ ۱۱:۴۶ 304
دکتر شهریاری در دیدار هیئت پاکستانی:

معیار وحدت آن است که جنگ و تکفیر در جهان اسلام وجود نداشته باشد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: آنچه معیار وحدت است آن است که عملاً جنگی در میان مسلمانان وجود نداشته باشد و همچنین تکفیر و ترور وجود نداشته باشد. ما مسلمانان پروژه ترور را اسلامی نمی دانیم زیرا اسلام برای خون همه افراد حرمت قائل است و هر کس نماز می خواند خونش حرمت دارد.  


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، روز یکشنبه 14 آبان ماه در دیدار هیئت علمایی از کشور پاکستان، ضمن خوشامدگویی به هیئت پاکستانی و تشکر از میزبانی دبیرکل مجمع تقریب در زمان سفر به پاکستان، خاطرنشان کرد: جذاب ترین نکته شخصیت آقای سراج الحق تقوای ایشان و شناخت نسبت به اسلام و قرآن و همچنین تأثیرگذاری سیاسی اجتماعی در جامعه پاکستان است. لذا از حضور ایشان و هیئت همراه در جمهوری اسلامی ایران بسیار خوشنودیم.
 
وی تأکید کرد: مسئله اصلی امروز جهان اسلام مسئله فلسطین است که صرفاً مخصوص فلسطینیان نیست بلکه یک تاریخ بیش از 300 ساله پشت این حمایت های ما از فلسطین قرار دارد. بیش از 300 سال پیش فقط 3 کشور اسلامی در این منطقه وجود داشتند یعنی ایران، شبه قاره و عثمانی؛ اما طی این 300 سال با نقشه هایی که از کمپانی هند شرقی شروع شد و اکنون استکبار جهانی آمریکا آن را ادامه می دهد، منطقه از هم پاشید و تکه تکه شد.
 
دبیرکل مجمع تقریب با اشاره به تکه تکه شدن پاکستان و کشمیر که ادامه همین توطئه ها است خاطرنشان کرد: استکبار جهانی به سرکردگی انگلیس پس از جنگ جهانی دوم موفق شد این منطقه را پاره پاره کند. زیرا در آن زمان کشوری مانند اردن، لبنان، سوریه و ... نداشتیم اما پس از این تکه تکه شدن به وجود آمده و این سیاست همچنان توسط استکبار جهانی تکرار می شود. چنانکه تلاش بسیاری کردند که عراق را به سه کشور شیعه، سنی و کُرد تقسیم کنند و این سیاست را در کل منطقه دنبال می کنند.
 
دکتر شهریاری ادامه داد: ما معتقدیم الگوهای وحدت در جهان اسلام الزاماً به معنای یکی شدن کشورها نیست. آنچه معیار وحدت است آن است که عملاً جنگی در میان مسلمانان وجود نداشته باشد و همچنین تکفیر و ترور وجود نداشته باشد. ما مسلمانان پروژه ترور را اسلامی نمی دانیم زیرا اسلام برای خون همه افراد حرمت قائل است و هر کس نماز می خواند خونش حرمت دارد.
 
وی پروژه دیگر استکبار را نزاع های خیابانی عنوان کرد که دشمنان تلاش می کنند با ایجاد اختلاف مذاهب اسلامی و قومیت های مختلف را به جان یکدیگر انداخته و در خیابان ها اردوکشی به وجود آید.
 
شهریاری تأکید کرد: مسلم است که ما نباید به مقدسات یکدیگر توهین کنیم و حضرت آیت الله خامنه ای توهین به مقدسات را حرام اعلام کرده اند.
 
وی ادامه داد: مهم است که بدانیم برخی از فعالیت ها از سوی دشمن است برای اینکه مجوز پیدا کنند تا قتل را در بین مذاهب مختلف ترویج کنند.
 
شهریاری درباره رسانه ها و فضای مجازی نیز گفت: این رسانه ها ابزاری برای ایجاد تفرقه هستند و سعی می کنند توطئه ها را در شبکه های اجتماعی ترویج کنند که منابع اصلی برخی از این شبکه ها نیز از سوی انگلیس و آمریکا تأمین می شود. لذا ما باید حواس خود را در برابر این پروژه های 300 ساله جمع کنیم و تقابل داشته باشیم.
 
دبیرکل مجمع تقریب افزود: ما اگر بخواهیم پروژه های دشمن یعنی جنگ، ترور، تکفیر، نزاع خیابانی و مشاجره در شبکه های اجتماعی را نقش بر آب کنیم طبیعتا باید ضدحمله کنیم، به این منظور باید محورهایی برای اتحاد پیدا کنیم.
 
وی ادامه داد: ما ممکن است با سایر گروه های اسلامی اختلاف نظر داشته باشیم اما در حال حاضر همه بر سر مسئله فلسطین وحدت نظر دارند و این یک فرصت استثنایی برای جهان اسلام فراهم آورده است.
 
شهریاری با بیان اینکه پروژه اصلی اسرائیل تصاحب سرزمین فلسطین با غصب و زور است گفت: صهیونیست ها آنقدر به فلسطینیان فشار آوردند که آنان را مجبور به این حمله کردند. این طغیان حاصل ظلم است زیرا هرمسلمانی از ظلم و جنایت صهیونیست ها علیه فلسطینیان و مردم غزه دلش به درد می آید.
 
وی ادامه داد: صهیونیست ها تلاش می کنند که جای ظالم و مظلوم را عوض کنند و می خواهند اهالی غزه را مجبور کنند که به مصر بروند. در این میان آمریکا علناً و رسماً از اسرائیل دفاع می کند. در حالی که اگر آمریکا دفاع نمی کرد شکست اسرائیل حتمی بود. اما الحمدلله نقشه دشمن که شیعه در مقابل سنی است، نقش بر آب شد و امروز مشخص شده که شیعه و سنی در کنار هم ایستاده و در مقابل آمریکا مقاومت می کنند.
 
دبیرکل مجمع تقریب با تأکید بر اینکه دل همه امت اسلامی با مقاومت است، خاطرنشان کرد: ما توانسته ایم مقابل استکبار مقاومت کنیم و افکار جهانی را به نفع خود درآوریم. امروز در تمام دنیا علیه استکبار راهپیمایی برگزار می شود و این اندیشه امام خمینی (ره) بود که گفت مستضعفان علیه مستکبران باشند. امام خمینی(ره) نه فقط بین مذاهب بلکه بین ادیان نیز فرق نگذاشته است. این ادبیاتی است که امام خمینی (ره) تولید کرده و امام خامنه ای ادامه داده است. امروز این اندیشه در دنیا منتشر شده و این نوید حکومت آینده را می دهد.
 
وی با بیان اینکه نقشه انگلیسی ها و آمریکایی ها آن است که عموم مردم را به جان هم بیندازند، تصریح کرد: نقش نخبگان و علما این است که عموم مردم را یکپارچه در کنار هم قرار دهیم تا در مقابل دشمن قرار گیرند.
 
شهریاری به این منظور پیشنهاد داد که باید نخبگان از تعارض علنی با یکدیگر پیشگیری کنند زیرا عموم مردم به رهبران خود نگاه می کنند. رهبرانی که به پروژه های استکبار کمک می کنند باید متنبه شوند و این کار به عهده نخبگان است.
 
وی با اشاره به شخصیت امام موسی صدر که همه مردم اعم از شیعه و سنی و مسیحی و مسلمان او را قبول داشتند، اظهار کرد: ما در پاکستان به چنین شخصیت هایی نیاز داریم تا بتوانند علمایی را که در زمین دشمن بازی می کنند قانع کنند تا به اتحاد ملی بازگردند. اکنون مسئله غزه فرصت خوبی برای این امر است.
 
دکتر شهریاری درباره دیدار خود با دکتر علی قره داغی، دبیرکل اتحادیه علمای مسلمان نیز گفت: ما به ایشان گفتیم که اختلافات سوریه را کنار بگذاریم و درباره فلسطین صحبت کنیم. همچنین ملاقات مشترکی با اسماعیل هنیه داشتیم که اتفاق مهمی در جهان اسلام بود. ما با حماس الان در جبهه مشترکی هستیم و در مقابل آمریکا و صهیونیسم قرار گرفته ایم. این اتفاق در پاکستان نیز باید بیفتد.
 
وی در پایان از سراج الحق درخواست کرد که با بزرگان پاکستان که فکر مذهبی متفاوتی دارند درباره فلسطین صحبت کنند و آنها را به میدان بیاورند چرا که اگر این اتفاق بیفتد نقشه دشمن نقش برآب می شود.
 
دبیرکل مجمع تقریب در پایان آرزو کرد که کشور پاکستان به وحدت برسد زیرا اگر این اتفاق بیفتد یک جمعیت 250 میلیونی علیه استکبار تشکیل خواهد شد.

ارسال نظر